Seminarium naukowe z teologii dogmatycznej i ekumenizmu 5.SEM.06
Program seminarium:
1. Przygotowanie do wykonania pracy magisterskiej (III rok)
Zaplanowanie badań
Wyznaczenie dalszego obszaru badawczego
Wyznaczenie bliższego obszaru badawczego
Poznanie mechanizmów pracy ze źródłami
Wstępna kwerenda źródłowa
Wstępna precyzacja problemu badawczego
Zapoznanie się z metodyką pisania pracy magisterskiej
Zapoznanie się z naukowymi metodami badawczymi
Wyznaczenie celu pracy i opracowanie wstępnego konspektu pracy magisterskiej
Zaawansowana kwerenda bibliograficzna
Dobór właściwej bibliografii i uczenie się poprawnego jej wykorzystania
Bliższa precyzacja problemu badawczego
Formułowanie i zatwierdzenie tematu badawczego
Opracowanie struktury pracy
2. Przygotowanie do wypowiedzi pisemnych i ustnych (IV rok, I semestr)
Przygotowanie referatu przeglądowego
Przygotowanie komunikatu z badań
Przedstawienie fragmentu pracy magisterskiej
Dyskusja naukowa
Przygotowanie do publicznego zabierania głosu (sposoby przygotowania wypowiedzi ustnej: przygotowanie tekstu, pomocy technicznych z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych)
Przygotowanie do organizacji konferencji naukowych
3. Pisanie pracy magisterskiej (IV rok, II semestr oraz V rok)
Ocena kompletności i adekwatności materiału badawczego i stosowanych metod
Ocena przedstawionych części pracy
Ocena właściwego i logicznego przedstawienia wyników
Estetyka pracy, formatowanie tekstu, edycja i oprawa
4. Przygotowanie do egzaminu magisterskiego
Recenzja pracy magisterskiej (kiedy i jak się z nią zapoznać)
Przygotowanie do dyskusji naukowej związanej z egzaminem magisterskim
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenicznej - jej naturę oraz formalne kompetencje w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie - TMA_W012; P7S_WG
W2. Student zna pojęcia, cele i zadania teologii dogmatycznej i ekumenicznej oraz istotne dokumenty i dogmatyczno-ekumeniczne nauczanie Kościoła katolickiego - TMA_W01; P7S_WG.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół i koncepcji teologicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenizmu - TMA_U02; P7S_UW;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenicznej - TMA_K08; P7S_KR.
Kryteria oceniania
A. Warunki zaliczenia:
• obecność na zajęciach;
• prowadzenie badań naukowych związanych z pisaniem pracy dyplomowej;
• sprawozdanie wyników badań w formie referatu lub prezentacji.
B. Kryteria oceniania:
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie nauk teologicznych, ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o teologii, jej istocie, naturze i genezie;
W2. nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań teologii oraz nie zna dokumentów i istotnego nauczania dogmatycznego i ekumenicznego Kościoła katolickiego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej, poglądów różnych szkół koncepcji teologicznych oraz nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu teologii;
U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenicznej.
• ocena dostateczna
W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenicznej, ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;
W2. zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii oraz treść niektórych dogmatyczno-ekumenicznych dokumentów Kościoła katolickiego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy niektórych szkół i koncepcji teologicznych;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenizmu.
• ocena dobra
WIEDZA
W1. Student posiada usystematyzowaną wiedzę w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenicznej, jej naturę oraz formalne kompetencje w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;
W2. zna pojęcia, cele i zadania teologii dogmatycznej i ekumenicznej oraz dogmatyczno-ekumeniczne dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół i wybranych koncepcji teologicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenizmu;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenizmu.
• ocena bardzo dobra
WIEDZA
W1.Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenicznej, jej naturę oraz formalne kompetencje w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;
W2. ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań teologii dogmatycznej i ekumenizmu oraz dokumentów i nauczania dogmatyczno-ekumenicznego Kościoła katolickiego.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół i koncepcji teologicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenicznej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii dogmatycznej i ekumenicznej.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Bielecki J. E., Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993.
Grzechowiak S. , Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995.
Majka J., Metodologia Nauk Teologicznych, Wrocław 1981.
Napiórkowski St. C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 2002.
Seweryniak H. , Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płock 1997.
Szymik J. i in., Mały Teolog 2. Poradnik dla piszących prace naukowe, Katowice 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: