Seminarium naukowe z teologii moralnej, bioetyki i etyki społecznej 5.SEM.11
Problematyka zajęć:
1. Sprawozdanie i recenzja jako pierwsze próby pracy naukowej
2. Praca dyplomowa - wybór obszaru badawczego, sformułowanie problemu badawczego i tematu pracy, kwerenda i opracowanie materiału, konstrukcja planu pracy
3. Technika tworzenia prac naukowych
4. Charakterystyka metod i ich krytyka
5. Strona merytoryczna pracy – konstrukcja wstępu, jednostek korpusu pracy i zakończenia
6. Strona formalna pracy
7. Technika tworzenia przypisów
8. Przygotowanie bibliografii, sposób systematyzacji i zapisu
9. Etyka pracy naukowej
Metody dydaktyczne:
- wykład metodologiczny z dyskusją (warsztaty metodologiczne; praca w grupach)
- ćwiczenia zapisów bibliograficznych
- ćwiczenia w przygotowaniu streszczeń i recenzji tekstów naukowych
- wprowadzenie w konstruowanie koncepcji planu pracy naukowej
- analiza przygotowanych fragmentów prac i artykułów
- konsultacje
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
seminaria dyplomowe
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie teologii moralnej/bioetyki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. (TMA_W01; P7S_WG)
W2. Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu teologii moralnej/bioetyki. (TMA_W06; P7S_WG)
W3. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. (TMA_W20; P7S_WK)
UMIEJĘTNOŚCI:
U1. Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej i bioetycznej. (TMA_U01; P7S_UW)
U2. Posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, moralnej/bioetyki, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów źródłowych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie zidentyfikowanych problemów. (TMA_U02; P7S_UW)
U3. Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami etyczno-moralnymi Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu teologii moralnej i bioetyki. (TMA_U13; P7S_UW)
U4. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim, w wielu wypadkach także z wykorzystaniem wybranego języka obcego. (TMA_U17; P7S_UU)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K1. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie seminarium naukowego, przyjmując w niej różne role. (TMA_K03; P7S_KR)
K2. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym. (TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO)
K3. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów moralnych. (TMA_K05; P7S_KO)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
- zadania cząstkowe (efekty W1-K3)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny końcowej:
- przygotowanie odpowiednio: streszczenia lub recenzji przyczynku naukowego (I semestr zajęć)
- przygotowanie odpowiedniego etapu pracy dyplomowej (licencjackiej, magisterskiej) - zgodnie z harmonogramem pracy ustalanym na początku zajęć w każdym roku akademickim
Literatura
A. MARCOL, Pisanie pracy dyplomowej, Warszawa brw.
S. GRZECHOWIAK, Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995.
I. BOKWA, J. JEZIORSKA, Propozycje metodyczne dla proseminarium i seminarium magisterskiego z teologii, SThV 1994, nr 2, 181-190.
P. OLIVER, Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków 1999.
J. MYŚKÓW, Elementy metodyki pracy naukowej, Opole 1988.
A. RAFFELT, Proseminar Teologie, Freiburg – Basel –Wien 1985.
J. MAJKA, Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1981.
W. PYTKOWSKI., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985.
U. ECO, Wie man eine wissenschaftliche Abschlussarbeit schreibt, Heidelberg 1989.
Ponadto literatura odpowiednia do tematyki indywidualnej przygotowywanych prac dyplomowych (magisterskich lub licencjackich).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: