Seminarium naukowe z liturgiki ogólnej i liturgii Kościoła Zachodniego 5.SEM.20
Przebieg:
- wprowadzenie w metodykę pisania pracy naukowej;
- instrumentarium teologa;
- znajomość literatury teologicznej;
- czasopisma teologiczne i ich znaczenie w formułowanie tematów prac badawczych;
- rodzaje prac pisemnych;
- założenia pracy magisterskiej;
- wspólna dyskusja i analiza przygotowywanych przez studentów referatów oraz prac magisterskich.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student...
Wiedza
- TMA_W01: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (P7S_WG).
- TMA_W04: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia (P7S_WG).
Umiejętności
- TMA_U01: potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i inte- grować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (P7S_UW).
- TMA_U03: posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocni- czych teologii (P7S_UW).
Kompetencje społeczne:
- TMA_K01: ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności (P7S_KK).
- TMA_K03: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (P7S_KR).
Kryteria oceniania
Ocena napisanych tekstów, prezentacji oraz przedstawianych tez na seminarium. W ocenie prezentacji i publikowanych tekstów (np. w internecie) biorą udział również członkowie seminarium.
• ocena niedostateczna
WIEDZA
W1. Student nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich;
W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat teorii i metodologii teologii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej, nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu liturgiki;
U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
• ocena dostateczna
W1. Student zna niektóre pojęcia i zadania liturgiki oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat liturgii;
W2. ma podstawową wiedzę na temat liturgii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
• ocena dobra
W1. Student zna terminologęi nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie;
W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i liturgii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w teologii liturgii.
• ocena bardzo dobra
W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań liturgiki oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat jego liturgii;
W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii liturgii.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół liturgicznych oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie liturgiki;
U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;
K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie liturgiki.
Literatura
J. Pieter, Praca naukowa, Katowice 1960;
Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tł. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007;
Jerzy Szymik, O teologii dzisiaj. Zadania, piękno, przyszłość, Pelplin 2006;
Jan Efrem Bielecki, Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki, Kraków 1993;
Jared Wick, Wprowadzenie do metody teologicznej, tł.J. Ożóg, Kraków 1995;
Szereg artykułów naukowych z liturgii stanowiących materiał dydaktyczny pozwalający zgłębić założenia seminarium naukwoego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: