Plany ochrony gatunków 6.1-POG
Treści programowe
A. Problematyka wykładów: Podstawy prawne i metodyczne wykonywania planu ochrony PN, PK, RP i innych obszarów chronionych. Rodzaje i metody opracowywania programów ochrony środowiska i innych sektorowych dokumentów planistycznych. Inwentaryzacje i waloryzacje na potrzeby planów ochrony PN, PK, RP. Właściwy stan ochrony siedlisk i gatunków; ocena zagrożeń w planach ochrony. Cele planów ochrony w skali krajowej i regionalnej, przedmioty ochrony w PN, PK i RP; Struktura planu ochrony obszarów PN, PK i RP. Kompetencje organów administracji państwowej w przygotowaniu, opracowywaniu i implementacji planów ochrony PN, PK i RP. Znaczenie konsultacji społecznych.
B: Problematyka zajęć konwersatoryjnych: Analiza przykładowych planów, dokumentów związanych z tworzeniem planów.
Sporządzenie wybranych części planu ochrony PN, PK lub RP.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W06_ opisuje wzajemne relacje organizm–środowisko_P7S_WG
K_W10_ ocenia skuteczność strategii ochrony zasobów przyrody w różnych skalach przestrzennych (glo-balnej, regionalnej, lokalnej)_P7S_WG
Umiejętności
K_U04_ planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy z zakresu studiowanej specjalności biologicznej pod kierunkiem opiekuna_P7S_UO
K_U07_ konfrontuje krytycznie informacje biologiczne pochodzące z różnych źródeł i na tej podstawie wyciąga uzasadnione wnioski_ P7S_UW
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K01_ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych_P7S_KK
K_K02_konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów biologicznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych_P7S_KK
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
• wykład: egzamin
• zajęcia konwersatoryjne: zaliczenie na ocenę
Formy zaliczenia:
• W: zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi oraz testowymi;
• K: ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych: sprawdzian pisemny, wykonanie pracy zaliczeniowej
Podstawowe kryteria
W: uzyskanie z egzaminu minimum połowy punktów możliwych do uzyskania
K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych oraz aktywności na zajęciach
Literatura
Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny. Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2004, t. 1-9 (dostępne na stronie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska: http://natura2000.gdos.gov.pl )
- Ustawa o ochronie przyrody z 2004 roku (tekst jednolity Dz.U. 151/2009, poz. 150, ze zm),
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z 2005 r. w sprawie sporządzenia projektu planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego, dokonywania zmian w tym planie oraz ochrony zasobów, tworów i składników przyrody (Dz.U. 94/2005, poz. 794)
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z 2010 r. w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przed-miotem zainteresowania Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznaczenia jako obszary Natura 2000 (Dz.U. 77/2010, poz. 510)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: