Palaeobiology of vertebrates 6.1-Pkre
A. Problematyka wykładu: Pochodzenie kręgowców. Zróżnicowanie kopalnych ryb. Wyjście kręgowców na ląd. Ewolucja wczesnych czworonogów. Mezozoiczna ekspansja płazów. Pochodzenie płazów współczesnych. Ewolucja wczesnych Amniota. Kopalne grupy gadów. Zróżnicowanie dinozaurów jako najbardziej znanej grupy kopalnych gadów. Ptaki-Archeropteryks, teorie pochodzenia ptaków. Pochodzenie pierwszych ssaków. Ewolucja ssaków. Pochodzenie człowieka.
B. Problematyka laboratorium: Przegląd dostępnych skamieniałości konodontów. Przegląd dostępnych skamieniałości ryb. Praktyczna analiza kladogramów, analiza tekstów oryginalnych np. o Tiktalik rosea. Eryops i Archeria jako przedstawicie wczesnych płazów lądowych – analiza kości permskich płazów z Texasu. Cechy charakterystyczne szkieletu Temnospondyli. Analiza skamieniałości gadów triasowych – morskich i lądowych (Paleorhinus sp., Stagonolepis olenkae). Analiza szkieletu pradinozaura Silesaurus opolensis – cechy charakterystyczne dinozaurów na podstawie tekstów źródłowych, porównanie ze szkieletem silezaura Cechy szkieletu charakterystyczne dla ptaków. Analiza kości Dimetrodon sp. na podstawie okazów ze stanowiska Briar Creek Bone Bed (Texas).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W03_identyfikuje zróżnicowanie metaboliczne organizmów oraz bogactwo struktur i funkcji produktów naturalnych_ P7S_WG
K_W07_ interpretuje powiązania filogenetyczne między wybranymi grupami organizmów _ P7S_WG
K_W08_ interpretuje i ocenia hipotezy dotyczące czasowych i przestrzennych uwarunkowań różnorodności biologicznej_ P7S_WG
K_W11_ dysponuje pogłębioną wiedzą z zakresu wybranej specjalności nauk biologicznych_ P7S_WG
K_W13_wskazuje najistotniejsze trendy rozwoju nauk biologicznych w zakresie studiowanej przez siebie specjalności_ P7S_WG
Umiejętności
K_U01_ wybiera i stosuje techniki i narzędzia badawcze adekwatne do problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych_ P7S_UW
K_U02_ biegle wykorzystuje literaturę naukową studiowanej specjalności biologicznej w języku ojczystym, oraz posługuje się językiem angielskim na poziomie C1_ P7S_UK
K_U06_ wykorzystuje zdobytą wiedzę specjalistyczną do interpretacji zebranych danych empirycznych oraz wnioskowania _ P7S_UW
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K01_ ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych_ P7S_KK
K_K02_ konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów biologicznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych_ P7S_KK
K_K03_ jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych _ P7S_KR
Kryteria oceniania
• Sposób zaliczenia
• wykład: egzamin
• laboratorium: zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia:
• wykład: egzamin pisemny z pytaniami (zadaniami) otwartymi
• laboratorium: ocena zaliczeniowa na podstawie ocen cząstkowych ze sprawozdań, praktycznego rozpoznawania okazów i aktywności na zajęciac
C. Podstawowe kryteria
• W: test zaliczony pozytywnie jeżeli suma uzyskanych punktów jest większa niż 50%
• L: poprawne wszystkie sprawozdania + rozpoznanie ponad połowy okazów
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Ze względu na brak podręczników polskojęzycznych studenci muszą bazować na wiedzy przekazywanej podczas
wykładów i laboratoriów oraz korzystać z literatury anglojęzycznej
Benton, M.J. Vertebrate Paleontology. Blackwell Science.
Carroll, R.L. Vertebrate Paleontology and Evolution. W.H. Freeman and Company, New York.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
j.w.
B. Literatura uzupełniająca
Artykuły źródłowe dostarczane odpowiednio wcześnie przez prowadzącego do opisu osteologicznego kości, analizy
pokrewieństw, itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: