Statistical Methods in Biology 6.1-SMB
Treści programowe
A. Problematyka wykładów: Cel analiz statystycznych w biologii. Populacja generalna a próba. Średnie i miary rozproszenia. Przedział ufności dla średniej. Testowanie hipotez w oparciu o rozkład dwumianowy i normalny. Podstawowe testy parame-tryczne i nieparametryczne. Analiza regresji i korelacji. Analiza wariancji i analiza kowariancji. Prezentacja wyników analiz statystycznych.
B: Problematyka laboratoriów komputerowych: Wykonywanie przy pomocy programu komputerowego analiz statystycznych i interpretacja uzyskanych wyników. Podstawowe statystyki; badanie normalności rozkładu; testy t Studenta; podstawowe testy nieparametryczne; analiza frekwencji (test zgodności); test Kruskala–Wallisa oraz testy a posteriori; korelacja; Korelacja Pearsona oraz Spearmana; prosta regresja liniowa; wprowadzenie do analizy wariancji. Graficzna prezentacja danych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W14_ stosuje zaawansowane narzędzia statystyczne adekwatne do badanych problemów _P7S_WG
K_W17_ rozpoznaje bogactwo współczesnych podejść doświadczalnych w biologii i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań_P7S_WG
K_W18_ przedstawia zaawansowane metody i techniki prowadzenia badań terenowych (w tym planowania eksperymentów) w środowisku przyrodniczym_P7S_WG
Umiejętności
K_U05_ stosuje metody statystyczne do opisu zjawisk biologicznych i analizy danych o charakterze specjalistycznym_P7S_UW
K_U06_ wykorzystuje zdobytą wiedzę specjalistyczną do interpretacji zebranych danych empirycznych oraz wnioskowania_P7S_UW
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K01_ma świadomość złożoności zjawisk i procesów biologicznych _P7S_UW
K_K02_ konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów biologicznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych_P7S_UK
K_K03_ jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych_P7S_UW
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia
• Sposób zaliczenia
• wykład: egzamin pisemny
• laboratorium: zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia:
• W: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (sprawdzian wiadomości teoretycznych, interpretacji wyników analiz statystycznych, krótkich problemów do rozwiązania); egzamin typu "open book" – w czasie egzaminu studenci mogą korzystać z własnych notatek i podręczników
• L: sprawdzian praktyczny: wykazanie się umiejętnością wyboru odpowiednie metody statystycznej, wykonania zadania przy wykorzystaniu oprogramowania komputerowego oraz wyciągnięcia wniosków z uzyskanych wyników; zaliczenie typu "open book" – w czasie zaliczenia studenci mogą korzystać z własnych notatek i podręczników
C. Podstawowe kryteria
W: uzyskanie z egzaminu minimum 40% punktów możliwych do uzyskania
K: uzyskanie ze sprawdzianu minimum połowy punktów możliwych do uzyskania
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Manual of statistical software package.
Instrukcje wykorzystywane w trakcie zajęć laboratoryjnych (będą dostępne na platformie e-learningowej dla uczestników kursu)
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
dowolny podręcznik do metod statystycznych wykorzystywanych w naukach biologicznych, np. Fowler J., Cohen L., Jarvis P. 1997. Practical statistics for field biology. Chichester–New York, John Wiley & Sons. albo Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystki dla przyrodników. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Manual of statistical software package
Instrukcje wykorzystywane w trakcie zajęć laboratoryjnych (będą dostępne na platformie e-learningowej dla uczestników kursu)
B. Literatura uzupełniająca
Ferguson G.A., Takane Y. 1999. Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fowler J., Cohen L., Jarvis P. 1997. Practical statistics for field biology. Chichester–New York, John Wiley & Sons.
Łomnicki A. 2014. Wprowadzenie do statystki dla przyrodników. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Meissner W. 2014. Przewodnik do ćwiczeń z przedmiotu Metody statystyczne w biologii. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Quinn G.P., Keough M.J. 2002. Experimental design and data analysis for biologists. Cambridge University Press.
Sokal R.R., Rohlf F.J. 1995. Biometry. New York, Freeman and Company.
Zar J.H. 1999. Biostatistical analysis. New Jersey, Prentice-Hall Inc.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: