Botanika 6.10-B
A. Problematyka wykładu: Wstęp do botaniki. Ewolucja komórki i roślin. Teoria SET. Komórka roślinna. Ściana komórkowa.
Tkanki roślinne i układy tkanek – klasyfikacja. Budowa merystemu wierzchołkowego pędu. Embriologia roślin. Budowa siewki.
Morfologia i budowa merystemu korzeniowego. Budowa korzenia pierwotna i wtórna. Teoria stelarna. Wyjście roślin na ląd
Morfologia i anatomia łodygi rośliny kwiatowej. Budowa liścia. Liście typu C3, C4 i CAM – liście kwasowe.
Przyrost roślin na grubość. Budowa kambium. Ksylem i floem. Tkanki okrywające. Peryderma. Budowa kwiatu. System ABC. Kwiato-stany. Filotaksja. Budowa owocu. Typ owocu. Występowanie. Owoce świata. Anatomia molekularna. Markery molekularne tkanek.
Metoda GFP, FISH i PCR.
B. Problematyka laboratorium: Budowa komórki roślinnej. Tkanka merystematyczna. Tkanka miękiszowa.
Tkanka wzmacniająca. Tkanka przewodząca. Budowa anatomiczna korzenia i łodygi. Anatomia liścia. Embriologia.
Systematyka roślin. Paprotniki. Nagonasienne. Okrytonasienne.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:.
- posiada wiedzę dotyczącą anatomii, morfologii i systematyki roślin, a także fizjologii roślin, cytogenetyki i budowy komórki roślinnej oraz ewolucji i życiu społecznym roślin; wykazuje znajomość aktualnego stanu wiedzy z zakresu botaniki
Umiejętności:
- posługuje się słownictwem stosowanym w nauce o życiu roślin;
- umie posługiwać się mikroskopem z oświetleniem typu Kellera i umie rozpoznawać preparaty anatomiczne wykonane z roślin oraz je opisywać;
- student wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem fachowej literatury botanicznej także w języku angielskim, potrafi wykorzystać ją w opracowaniu sprawozdań na temat życia roślin oraz przygotowaniu opracowania naukowego;
- samodzielnie opracowuje i planuje zadania badawcze w oparciu o materiały źródłowe
Kompetencje społeczne (postawy):
- wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt laboratoryjny (mikroskopy) oraz zakres prac, pracę własną i innych;
- efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć laboratoryjnych i terenowych;
- wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów;
- wdraża i rozwija zasady etyki zawodowej;
- wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach,
- potrafi obiektywnie ocenić wkład pracy własnej i kolegów.
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny,
Laboratorium - zaliczenie na ocenę - kolokwia cząstkowe, udział w dyskusji
Literatura
1. Gorczyński T. (red.): Ćwiczenia z botaniki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.
2. Malinowski E.: Anatomia roślin. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987.
3. Szweykowska A., Szweykowski J.: Botanika. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: