Ekologia ogólna 6.10-Eo
1. Ekologia jako dyscyplina naukowa. Podstawowe pojęcia ekologiczne.
2. Oddziaływanie abiotycznych czynników środowiskowych na organizmy, adaptacje, tolerancja ekologiczna. Prawo minimum Liebiga i zasada tolerancji ekologicznej Shelforda. Przegląd czynników ograniczających - światło, temperatura, woda.
3. Podstawowe zagadnienia z ekologii populacji - cechy populacji, procesy zależne od zagęszczenia, dynamika liczebności populacji.
4. Przegląd oddziaływań międzygatunkowych - oddziaływania o charakterze antagonistycznym (konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo) i protekcyjnym (mutualizm).
5. Biocenoza i jej dynamika. Różnorodność gatunkowa w skali lokalnej i jej znaczenie. Struktura troficzna ekosystemu, regulacja typu "z góry" (top-down) i "z dołu" (bottom-up). Sukcesja ekologiczna.
6. Zróżnicowanie przestrzenne ekosystemów, strefy ekotonowe, korytarze i bariery ekologiczne.
7. Przegląd podstawowych biomów lądowych i wodnych Ziemi.
8. Ekologia a problemy współczesnego świata - globalne zmiany klimatyczne, gatunki obce i inwazyjne.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- wykazuje znajomość podstawowej terminologii stosowanej w ekologii;
- definiuje podstawowe prawa i procesy ekologiczne;
- opisuje strukturę biosfery i ekosystemów, wyjaśnia organizację życia na poziomie populacji i ekosystemu;
- charakteryzuje i wyjaśnia wzajemne powiązania między organizmami, a ich biotopem;
- przedstawia dynamikę biocenoz i funkcjonowanie ekosystemów w warunkach naturalnych i poddanych antropopresji;
Umiejętności:
- poprawnie posługuje się fachową terminologią stosowaną w ekologii, w wypowiedziach ustnych i pisemnych;
- ocenia funkcjonowanie ekosystemów, analizując zmiany o charakterze antropogenicznym;
- analizuje przyczyny zagrożeń różnorodności biologicznej i wskazuje możliwe działania zaradcze;
- poprawnie wnioskuje na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł;
- dokonuje krytycznego opracowania wybranego problemu w zakresie ekologii, zbierając informacje z wykorzystaniem dostępnych materiałów źródłowych (literatura fachowa).
Kompetencje społeczne (postawy):
- wykazuje potrzebę aktualizowania wiedzy w zakresie ekologii, zachowując skłonność do weryfikowania pozyskiwanej informacji;
- śledzi tok zajęć, angażując się w wykonywane zadania i wykazując samodzielność;
- wykazuje umiejętność pracy w zespole;
- obiektywnie ocenia efekty pracy własnej i członków zespołu.
Kryteria oceniania
Wykład - kolokwium
Konwersatorium - prezentacja, kolokwium, aktywny udział w zajęciach
Literatura
Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa
Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., 2005. Ekologia. Krótkie wykłady. PWN, Warszawa
Pullin A. 2004. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa
Weiner J. 2006. Życie i ewolucja biosfery. PWN. Warszawa
Wiąckowski S. 2008. Ekologia ogólna. Oficyna Wydawnicza Branta. Bydgoszcz
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: