Gleboznawstwo 6.10-GB
Przedmiot, cel i zadania gleboznawstwa oraz jego powiązanie z innymi naukami przyrodniczymi
i rolniczymi. Czynniki glebotwórcze i powstawanie gleb. Profil glebowy i jego cechy morfologiczne - zajęcia terenowe. Charakterystyka ważniejszych skał glebotwórczych. Gleba jako środowisko fizyczne. Właściwości chemiczne
i fizykochemiczne gleb. Gleba jako środowisko biochemiczne i biologiczne. Żyzność i urodzajność gleb, zasady podnoszenia żyzności. Systematyka gleb Polski. Bonitacja gleb Polski. Kompleksy rolniczej przydatności gleb. Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Posiada podstawową wiedzę na temat procesów zachodzących w litosferze, poprawnie opisuje procesy prowadzące do powstania gleb.
Zna i interpretuje związki procesów abiotycznych i biotycznych, które są generowane przez warunki klimatyczne i geologiczno-morfologiczne w kształtowaniu właściwości gleb.
Zna terminologię i pojęcia z zakresu gleboznawstwa; poprawnie opisuje procesy i zjawiska ochrony i kształtowania środowiska glebowego, w tym zasady zrównoważonego rozwoju i ochrony bioróżnorodności w pedosferze.
Czyta ze zrozumieniem fachową literaturę gleboznawczą oraz wykorzystuje ją w interpretacji i opracowaniu wyników analiz laboratoryjnych.
Posiada umiejętność oceny przydatności metod oraz narzędzi służących do rozwiązania prostych zadań z zakresu nauki o glebach
Dąży do ustawicznej aktualizacji wiedzy i umiejętności fachowych.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia
• wykład: egzamin
• seminarium: zaliczenie z oceną
• laboratorium: zaliczenie z oceną
• zajęcia terenowe: zaliczenie z ocena
B. Formy zaliczenia
• Wykład: egzamin pisemny: testowy
• Laboratorium: kolokwia, sprawozdania z ćwiczeń;
• Konwersatorium i Zajęcia terenowe: sprawozdanie z przeprowadzonych badań terenowych i prezentacja ich wyników (ustna), referat
C. Podstawowe kryteria
W:50%+1 poprawnych odpowiedzi
L, K, T: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych
Literatura
1. Gleboznawstwo. Mocek A., PWN, 2015.
2. Laboratoryjne badania gruntów i gleb. Myślińska E., WUW, 2016.
3. Systematyka Gleb Polski. PTG. 2019.
4. Badania ekologiczno- gleboznawcze. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., PWN, Warszawa, 2005.
5. http://www.ar.wroc.pl/~weber
6. Mikrobiologia i biochemia gleb. Paul, Clark, Lublin, 2000.
7. Encyklopedia leśna. Wyd. on-line
8. http://karnet.up.wroc.pl/~kabala/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: