Instrumentalne metody badań środowiska 6.10-IMBS
Treści programowe
A. Problematyka wykładu
Rola i zadania analizy instrumentalnej w badaniach środowiska naturalnego. Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników). Podstawy badań spektrometrycznych: właściwości promieniowania elektromagnetycznego, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, rodzaje widm. Wybrane najczęściej stosowane w laboratoriach metody analizy chemicznej związków nieorganicznych i organicznych (z uwzględnieniem metod spektroskopowych, potencjometrycznych, chromatograficznych, termicznych). Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska.
B. Problematyka ćwiczeń laboratoryjnych
Przepisy BHP. Podział i ogólna charakterystyka metod badań próbek środowiskowych.
Przygotowanie próbek do analizy (roztwarzanie, stapianie, mineralizacja w systemie otwartym i zamkniętym z wykorzystaniem mineralizatora mikrofalowego, metody rozdzielania); Oznaczenia składu fazowego przy wykorzystaniu metod spektroskopowych opartych na widmach molekularnych (spektroskopia w podczerwieni (IR), spektrometria ramanowska, paramagnetyczny rezonans jądrowy (EPR), nuklearny rezonans jądrowy (NMR); metody oparte na widmach promieniowania rentgenowskiego; metody termiczne; Metody oznaczania składu chemicznego (spektrofotometria absorpcyjna cząsteczkowa, absorpcyjna spektrometria atomowa, spektrometria emisyjna ze wzbudzeniem plazmowym, rentgenowska analiza fluorescencyjna).
znaczanie właściwości fizycznych próbek środowiskowych. Oznaczanie składu fazowego próbek gleb, osadów i odpadów. Oznaczanie składu chemicznego próbek środowiskowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/studentka:
Wiedza
- wyjaśnia zjawiska fizykochemiczne będące u podstaw poznanych metod badawczych
- omawia budowę, zasady działania i możliwości analityczne omawianej aparatury badawczej
- przedstawia podstawowe techniki preparacyjne poznanych metod instrumentalnych
- wymienia zalety i wady poszczególnych metod instrumentalnych
Umiejętności
- potrafi samodzielnie zaplanować optymalny tok analityczny dla oznaczeń składu pierwiastkowego i fazowego mate-riałów (skały, odpady, wody, ścieki)
- potrafi przygotować próbki do badań,
- potrafi przeprowadzić analizę chemiczną z wykorzystaniem aparatury zgodnie z instrukcją lub normą PN
- potrafi samodzielnie opracować wyniki badań
Kompetencje społeczne (postawy)
- jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt laboratoryjny i utrzymanie należytego porządku w laboratorium chemicz-nym;
- efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć laboratoryjnych;
- wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia
Wykład: kolokwium zaliczeniowe: test pisemny: z pytaniami otwartymi
Laboratorium: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru – kolokwia + ocena ze sprawozdania
Podstawowe kryteria
W:50%+1 poprawnych odpowiedzi
L: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych kontrola obecności na ćwiczeniach (warunek zaliczenia przedmiotu).
Literatura
- Cygański A.: Metody spektroskopowe w chemii analitycznej Warszawa 1993.
- Cygański A.: Podstawy metod elektroanalitycznych. WNT, Warszawa 1999.
- Hulanicki A.: Współczesna chemia analityczna. Wybrane zagadnienia. PWN, Warszawa 2001.
- Hulanicki A.: Współczesna chemia analityczna PWN Warszawa 2001
- Kęcki Z.: Podstawy spektroskopii w podczerwieni, PWN, Warszawa 1992
- Kocjan R. (red.): Chemia analityczna. Tom 2. Analiza instrumentalna. PZWL, Warszawa 2000.
- Minczewski J., Marczenko Z.: Chemia analityczna. Tom 3. Analiza instrumentalna . PWN, Warszawa 2001
- Namieśnik J., Z.Jamrózgiewicz, M.Pilarczyk, L.Torres: Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy WN-T Warszawa 2000
- Szczepaniak W.: Metody instrumentalne w analizie chemicznej. PWN, Warszawa 2002.
- Szmal Z.S., Lipiec T.: Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej. PZWL, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: