Ochrona przyrody 6.10-OP
A. Problematyka wykładów: Bioróżnorodność - pojęcie, znaczenie i zagrożenia. Definicje: przyrody, ochrony przyrody i ochrony środowiska. Wpływ człowieka na ekosystem globalny. Skutki dewastacji siedlisk. Współczesny system prawny, organizacyjny, finansowy oraz zaplecze naukowe ochrony przyrody w Polsce. Międzynarodowe aspekty ochrony przyrody. Sposoby ochrony przyrody. Typowanie obszarów chronionych. Gatunki reliktowe i endemiczne. Problematyka występowania IGO, z uwzględnieniem biologii i cech charakterystycznych. Drogi wprowadzania IGO do środowiska i rozprzestrzeniania się. Ochrona terenów zieleni i zadrzewień.
B. Problematyka konwersatoriów: Charakterystyka form ochrony przyrody w Polsce. Ocena zagrożenia gatunków - Czerwone listy i Czerwone księgi. Ogrody botaniczne i zoologiczne. Ośrodki rehabilitacji zwierząt, banki genów, muzea przyrodnicze. Korytarze ekologiczne. Program "Zielone Płuca Polski". Rezerwaty biosfery i rezerwaty Ramsar. Identyfikacja IGO - rośliny. Identyfikacja IGO - zwierzęta.
C. Problematyka zajęć terenowych:
Zapoznanie się z formami ochrony przyrody w terenie.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe | W cyklu 2022/23-Z: obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student potrafi:
Wiedza:
- omawia poszczególne formy ochrony przyrody, podaje przykłady w Polsce i na świecie OŚ1A_W02
- wymienia gatunki ginące i zagrożone i omawia strategię ich ochrony OŚ1A_W01
- wyjaśnia rolę społeczeństwa i organizacji ekologicznych w systemie zarządzania obszarami chronionymi OŚ1A_U18
- wymienia przykłady prawnych, planistycznych, administracyjnych i ekonomicznych instrumentów ochrony przyrody OŚ1A_U17
Umiejętności:
- ocenia wartość wybranych krajobrazów pod względem różnorodności biologicznej, proponuje instrumenty służące jego ochronie OŚ1A_U11
- tworzy koncepcje ochrony przyrody na poziomie lokalnym OŚ1A_U12
Kompetencje społeczne (postawy):
- opracowuje projekt i przedstawia go w formie multimedialnej OŚ1A_OŚ08
- bierze czynny udział w dyskusji, wykazując otwartość na opinie innych i zdolność do wyrażania uwag krytycznych OŚ1A_OŚ09
- rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i kompetencji OŚ1A_OŚ01
- ma świadomość jakie zagrożenia dla środowiska może spowodować niewłaściwa gospodarka zasobami przyrody i pragnie czynnie temu przeciwdziałać zarówno w życiu osobistym i zawodowym OŚ1A_OŚ12
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
wykłady - kolokwium zaliczeniowe z pytaniami otwartymi
konwersatoria - ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen z prezentacji, kolokwium oraz udziału w dyskusji
Kryteria oceniania:
do zaliczenia wykładów konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 60% pytań
do zaliczenia konwersatorium konieczne jest uzyskanie pozytywnych ocen z prezentacji, kolokwium oraz aktywny udział w dyskusji
do zaliczenia zajęć terenowych konieczne jest przygotowanie pracy zaliczeniowej
Literatura
Gwiazdowicz D.J., Wiśniewski J. Ochrona przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2009.
Olaczek R. Skarby przyrody i krajobrazu Polski, Wyd. Multico, Warszawa, 2008.
Pullin A.S. Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.
Symonides E. Ochrona przyrody, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: