Rozwój zrównoważony 6.10-RZ
Treści programowe
A. Problematyka wykładu
Historia ekorozwoju – milowe kamienie na drodze, Rozwój myśli ekologicznej w Polsce i na Świecie, Agenda 21, Polska agenda – wdrożenie, Program na XXI wiek, Koncepcje zrównoważonego rozwoju, Wskaźniki zrównowa-żonego rozwoju, Karta Zdrowia Ziemi. Worldwatch Institute, Zasady i prawa zrównoważonego rozwoju Wspól-noty (Unii) Europejskiej, Trudności w wprowadzaniu zasad harmonijnej gospodarki, Stan środowiska w ujęciu globalnym, Ekokapitalizm – nowa teoria budowania dobrobytu, Człowiek w centrum uwagi zrównoważonego rozwoju
B. Problematyka konwersatorium
Człowiek jako problem, Rozwój człowieka – jednostki i społeczeństwa na wszystkich poziomach oddziaływania, Głód – choroba o zasięgu światowym, Przeludnienie Ziemi, starzejące się społeczeństwa, Inżynieria genetyczna – krok naprzód czy ślepa uliczka?, Niekonwencjonalne źródła energii. Czy wiatr, woda i biomasa wystarczą?, Gospodarka odpadami w zrównoważonym rozwoju, Antropopresja na obszarach chronionych. Parki narodowe, a turystyka, Ekstensywne rolnictwo – szansa czy zacofanie?, Nowoczesne technologie budowlane – w trosce o zasoby energetyczne, Efekt cieplarniany jako przykład długofalowych zmian klimatycznych, Nanotechnologie w służbie człowieka, Megamiasta – miejsca życia ludzi w XXI i XXII wieku, Empatia – szansą na przetrwanie gatunku?
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- przedstawia historię ekorozwoju oraz stosuje podstawowe pojęcia OŚ1A_W02;
- omawia zasady oraz prawa ekorozwoju OŚ1A_W08;
- posługuje się podstawowymi wzorcami postępowania oraz wyjaśnia działanie zrównoważonych i niezrównoważonych systemów gospodarczych funkcjonujących zarówno w przeszłości jak i obecnie OŚ1A_W18;
- rozpoznaje zależności pomiędzy religiami, i tłumaczy ich podejście do środowiska oraz człowieka OŚ1A_W18;
Umiejętności
- samodzielnie i świadomie stosuje podstawowe zasady ekorozwoju, umożliwiające właściwą realizację postanowień zrównoważonego rozwoju OŚ1A_U01;
- rozróżnia postawy ludzi OŚ1A_U13;
- analizuje zapisy rozporządzeń oraz spisy praw ekorozwoju OŚ1A_U25.
Kompetencje społeczne (postawy)
- samodzielnie uaktualnia swoją wiedzę OŚ1A_OŚ01
- jest odpowiedzialny nie tylko za siebie, koleżanki i kolegów, ale także za innych ludzi żyjących na Świecie ze szczególnym uwzględnieniem społeczeństw rozwijających się OŚ1A_OŚ11
- efektywnie i samodzielnie realizuje zadania postawione przez wymogi ekorozwoju przez co roztacza opiekę nad środowiskiem i ludźmi także tymi nienarodzonymi OŚ1A_OŚ11
- wykazuje wysoki poziom wrażliwości społecznej OŚ1A_OŚ11
- uczestniczy w dyskusji, wykazując otwartość na odmienne opinie i gotowość do asertywnego wyrażania uczuć i uwag krytycznych OŚ1A_OŚ09
Kryteria oceniania
W:50%+1 poprawnych odpowiedzi
K: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Lewandowski J.: Zarządzanie jakością. Wyd. Marcus, Łódź, 1998,
- Bagiński J.: Menadżer Jakości (Jakość, środowisko, Bezpieczeństwo). Wyd. Polit. Warszaw., 2000,
- Pochyluk R. i inni.: Zasady wdrażania systemu zarządzania środowiskowego zgodnie z wymaganiami normy ISO 14001. EkoKonsuly, Gdańsk, 1999,
- Wilk J.: Zintegrowany system zarządzania przedsiębiorstwem. WSHiFM, Warszawa, 2001,
- Zimniewicz K.: Współczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa,1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: