Bioinformatyka 6.15.BTM-BI
Wstępne zaznajomienie się studentów z głównymi bazami danych biologicznych, biochemicznych medycznych i literaturowych
Bliższe zapoznanie się z genomem drożdży (Saccharomyces cerevisiae, modelowym organizmem eukariotycznym) w bazie SGD.
Prezentacja i praktyczne zaznajomienie się studentów z programami; BLAST (porównywanie sekwencji), GENSCAN (przewidywanie egzonów), Mascot (analiza mas cząsteczkowych), NJ (konstrukcja drzew filogenetycznych), FIRSTGLANCE IN JMOL (wizualizacja struktur molekularnych).
Zapoznanie się z niektórymi programami analizującymi biochemiczne i fizykochemiczne właściwości kwasów nukleinowych, białek i peptydów
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nr efektu Efekty kształcenia
Wiedza
EKW1 Opisuje budowę i właściwości podstawowych typów makrocząsteczek biologicznych i ich elementów składowych
EKW2 Opisuje mechanizmy molekularne przepływu informacji genetycznej
EKW3 Opisuje zasady wykorzystania narzędzi informatycznych do analizy danych
EKW4 Prezentuje podstawowe metody analizy statystycznej
EKW5 Opisuje mechanizmy ewolucji z uwzględnieniem ich podstaw molekularnych
EKW6 Przywołuje podstawową terminologię naukową w języku polskim i angielskim z zakresu biologii i dziedzin pokrewnych
Umiejętności
EKU1 Samodzielnie wyszukuje i korzysta z dostępnych źródeł informacji biologicznej, a także medycznej, w tym ze źródeł elektronicznych
EKU2 Stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych biologicznych, w tym danych mających zastosowanie w medycynie
EKU3 Dokonuje syntezy danych pochodzących z różnych źródeł i wyciąga na tej podstawie wnioski
EKU4 Uczy się samodzielnie wyznaczonych zagadnień
Kompetencje społeczne (postawy)
EKK1 Wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami i procesami przyrodniczymi, w szczególności biotechnologicznymi powiązanymi z medycyną
EKK2 Jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych
EKK3 Wykazuje zdolność do efektywnego działania indywidualnego według wskazówek oraz wykazuje gotowość i zdolność do pracy w zespole
Kryteria oceniania
Ocena formująca
Wyraża efekty, które studenci uzyskali w trakcie zajęć, przeprowadzana na początku, jak i w trakcie zajęć:
kolokwium/sprawdzian
odpowiedź ustna
sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego
wykonanie ćwiczenia praktycznego
aktywność na zajęciach
Ocena podsumowująca
Podsumowuje osiągnięte efekty kształcenia, przeprowadzana pod koniec zajęć:
egzamin/zaliczenie pisemne
egzamin/zaliczenie ustne
test
praca zaliczeniowa/semestralna
prezentacja multimedialna
raport z zajęć terenowych
średnia ważona ocen formujących
OF1 Aktywność na zajęciach OP1 Test pisemny i komputerowy
OF2 Wykonanie ćwiczenia praktycznego
Literatura
1 Baxevanis A.D. i Quellette B.F.F. Bioinformatyka, PWN, Warszawa 2004
2 Berg M.J., Tymoczko J.L., Stryer L. Biochemia, PWN, Warszawa, 2009, 2013
3 Instrukcje w Internecie
uzupełniająca
1 Publikacje przeglądowe polecane przez wykładowcę
2 Harisha S. Fundamentals of Bioinformatics, IK International, India, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: