Statystyka w biotechnologii 6.15.Z.BTM-SB
Treści kształcenia:
Wykład
Literatura statystyczna i narzędzia informatyczne wykorzystywane do obliczeń.
Podstawowe pojęcia statystyki.
Rodzaje zmiennych i ich cechy charakterystyczne.
Parametry zmiennych losowych, dystrybuanta i kwantyl.
Elementy statystyki opisowej.
Teoretyczne rozkłady jednej zmiennej.
Estymacja punktowa, rozkłady estymatorów.
Estymacja przedziałowa.
Testy statystyczne, błędy I i II rodzaju.
Testy średnich i wariancji.
Moc testu.
Regresja liniowa dwóch zmiennych.
Linearyzacja zależności dwóch zmiennych.
Metody analizy danych wielowymiarowych.
Konwersatorium
Podstawowe informacje o języku R, instalacja R w środowisku MS Windows.
Nawigacja w środowisku R.
Funkcje matematyczne i operacje logiczne w R; korzystanie z systemu pomocy.
Typy zmiennych w R, pojedyncze zmienne, wektory, macierze i ramki danych.
Wczytywanie danych do R za pomocą plików tekstowych; selekcja kolumn, wierszy, grup i pojedynczych zmiennych.
Obliczenie wartości estymatorów punktowych, charakteryzujących zbiory danych.
Wykresy w środowisku R: punktowe, pudełkowe, histogramy; określanie parametrów wykresów.
Badanie rozkładu zmiennej losowej, określanie cech charakterystycznych rozkładów.
Obliczanie dystrybuanty i kwantyli rozkładów teoretycznych.
Obliczanie prawdopodobieństw wystąpienia wartości w określonym przedziale i przedziałów, w których liczby pojawiają się z określonym prawdopodobieństwem.
Testowanie hipotez statystycznych dotyczących średniej i wariancji w 2 grupach obserwacji.
Badanie relacji liniowych pomiędzy dwiema zmiennymi.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektu uczenia się odniesione do efektów kierunkowych:
Rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze.
Ma wiedzę z informatyki i statystyki pozwalającą na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych.
Opracowuje wyniki badań doświadczalnych, stosując metody statystyczne, za pomocą narzędzi informatycznych.
Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy.
Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
Kryteria oceniania
kolokwium zaliczeniowe w postaci testu
Literatura
1. A. Łomnicki. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
2. W. Krysicki i in. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach. Cz 1 i 2..Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
3. J. Koronacki i J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. WN-T, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: