Etyka w biotechnologii 6.16.BTM-EB
Forma zajęć wykład
W01 Etyka i jej rola w życiu jednostki oraz społeczeństwa.
W02 Wyzwania moralne i dylematy stworzone przez rozwój współczesnej biotechnologii. Postęp nauki a odpowiedzialność człowieka. Racjonalność naukowo-techniczna a problemy bioetyki.
W03 Bioetyka jako dział etyki stosowanej. System etyczny a bioetyka. Sposoby ujmowania bioetyki, zasady bioetyki
W04 Pytanie o status moralny istot żywych i ludzi. Podmiotowość moralna. Członkostwo we wspólnocie moralnej.
W05 Bioetyka i jej podstawy filozoficzne. Bioetyka w liberalnym, pluralistycznym społeczeństwie.
W06 Granice ingerencji człowieka w świat przyrody. Modyfikacja genetyczna organizmów żywych.
W07 Eksperymenty naukowe a etyka.
W08 Pytanie o moralne uzasadnienie wykorzystania zwierząt przez ludzi. Etyka zabijania.
W09 Rachunek utylitarystyczny. Etyka deontologiczna.
W10 Etyka świętości a etyka jakości życia.
W11 Eugenika. Zagrożenia związane z inżynierią genetyczną. Biotechnologia a natura ludzka.
W12 Eutanazja: jej odmiany i ocena.
W13 Tanatologia. Definicja śmierci. Religijne, filozoficzne a medyczne pojmowanie śmierci. Tradycyjna i współczesna definicja śmierci. Definicja śmierci a kryteria śmierci (krążeniowe i mózgowe). Śmierć jako proces, określenie momentu śmierci.
W14 Problemy etyczne transplantologii.
W15 Eksperymenty naukowe z działem ludzi. Autonomia moralna pacjenta.
- paternalizm
- świadoma zgoda
- podejmowanie decyzji w czyimś imieniu
- kwestia kompetencji pacjenta (zdolność oceny własnej sytuacji).
– prawa pacjenta
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie zagrożenia wynikające z rozwoju nauk przyrodniczych, problemy związane z ingerencją człowieka w procesy biologiczne oraz z rozwojem medycyny.
Dostrzega problemy związane z ochroną środowiska naturalnego, życia człowieka oraz złożonością procesów naturalnych.
Ma podstawową wiedzę dotyczące etyki i etycznych konsekwencji badań naukowych.
Umiejętności
Student posiada umiejętność samodzielnego komentowania i interpretowania tekstów dotyczących etycznych problemów biotechnologii oraz bioetyki.
Potrafi wyszukać, ocenić i poddać krytycznej analizie informacje dotyczące kwestii bioetycznych.
Umie przygotować prezentację zagadnień omawianych na zajęciach, np. rekonstruuje i ocenia argumentację stron uwikłanych w spory bioetyczne, potrafi zastosować argumenty różnych nurtów etycznych do konkretnych przypadków tzw. kazusów bioetycznych.
Kompetencje społeczne (postawy)
Student uświadamia sobie i określa swoje własne stanowisko wobec dylematów bioetycznych. Zdaje sobie sprawę ze swojej osobistej odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i rozwoju studiowanej przez siebie dziedziny, a także społecznych i humanistycznych skutków jej funkcjonowania
Ma świadomość znaczenia etycznej postawy naukowca i lekarza dla ochrony wartości ogólnoludzkich, godności ludzkiej oraz zaufania w relacjach międzyludzkich.
Kryteria oceniania
Wykład zaliczenie z oceną
Odpowiedź ustna – próg zaliczeniowy 75%, oceny końcowej
Prezentacja multimedialna – próg zaliczeniowy 25%, oceny końcowej.
Literatura
1 Peter Singer, Etyka praktyczna, KiW 2003,
2 Mepham Ben, Bioetyka.Wprowadzenie dla studentów nauk biologicznych, Warszawa 2008
3 Grzegorz Francuz, Strategie przypisywania statusu moralnego istotom żywym, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: