Metodologia prac doświadczalnych 6.16.BTM-MPD
Treści kształcenia (oddzielnie dla każdej formy zajęć):
Wykład
Wymogi stawiane pracy promocyjnej. Aparatura pojęciowa związana z metodologią
Prawo autorskie.
Planowanie badań i formułowanie problemów badawczych i hipotez.
Technika zakładania i prowadzenie doświadczeń.
Organizacja i metody gromadzenia danych: obserwacja a doświadczenie. Rodzaje doświadczeń
Metodyczne zasady pobierania prób oraz wykonywania obserwacji i pomiarów laboratoryjnych lub terenowych
Dokumentacja doświadczalna i materiał danych źródłowych z doświadczenia
Znaczenie zmienności i masowości w sensie biologicznym.
Centralne miary położenia oraz wskaźniki rozproszenia, asymetrii i koncentracji jako statystyczny opis rozkładu zmiennej
Prezentacja wyników badań (tablice statystyczne i wykresy),
Organizacja warsztatu pisarstwa naukowego. Piśmiennictwo dotyczące przedmiotu badań dostępne źródła i bazy danych, analiza zasobów bibliotecznych.
Seminarium
Opracowanie hipotez wyjściowych.
Planowanie eksperymentu. Cel. Metody badań.
Przedstawienie przez studentów przygotowanych not problemowych dotyczących celu, hipotez i metod eksperymentu - dyskusja problemowa. Przypomnienie podstawowych wiadomości ze statystyki matematycznej (próba, populacja, średnia, wariancja). Hipotezy statystyczne. Przygotowanie materiału do analizy ilościowej i jakościowej kontrola i weryfikacja zebranego materiału, grupowanie materiału uzyskanego z badań, skalowanie).
Prezentacje multimedialne projektu doświadczenia i analizy wyników.
Opracowanie wyników doświadczenia w formie nadającej się do publikacji.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EUW1 zna zasady tworzenia pracy dyplomowej, wymienia i definiuje podstawowe zasady prawa autorskiego (rozumie pojęcie plagiatu, działania systemów antyplagiatowych)
EUW2
zna empiryczne metody badawcze, zasady obserwacji, metody przeprowadzania eksperymentu w warunkach naturalnych i laboratoryjnych
EUW3 zna metody systematyzowania wyników ich interpretacji, weryfikacji i wnioskowania w tym wnioskowania statystycznego
EUU1 posiada umiejętność wyszukiwania i selekcji informacji
EUU2 posiada umiejętność planowania eksperymentu
EUU3 potrafi dobrać właściwe metody analizy w tym statystyczne w celu opracowania wyników eksperymentu
EUU4 posiada umiejętność prezentacji materiału, posługując się właściwym słownictwem
EUK1 przestrzega zasad bioetyki podczas uzyskiwania rzetelnych wyników badań
Kryteria oceniania
Metody:
Wykład: informacyjno-problemowy z prezentacja multimedialną
Seminarium: noty problemowe, prezentacje multimedialne, dyskusja, analiza statystyczna wyników.
Kryteria oceniania:
Wykład: oprawna odpowiedź na zadane pytania z obszaru programu (próg zaliczeniowy 60%)
Seminarium: wykonanie i przedstawienie w formie prezentacji multimedialnej projektu doświadczenia wraz z analizą (próg zaliczeniowy 100%) ; aktywne uczestniczenie w dyskusji problemowej (próg zaliczeniowy 50%)
Literatura
1. Weiner J. 1998. Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny PWN. Warszawa.
2. Apanowicz J. 2002. Metodologia ogólna. WSAiB. Gdynia.
3. Boć J. 2009. Jak pisać pracę magisterską. Kolonia Limited. Wrocław.
4. Dutkiewicz W. 2000. Podstawy metodologii badań. WSP. Kielce
5. Wawrzynek J. 2007. Metody opisu i wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: