Uzależnienia od związków psychoaktywnych 6.16.BTM-UZP
Wykład
Budowa i funkcjonowanie układu nerwowego, przekazywanie impulsów nerwowych, w tym budowa synaps i neuroprzekaźniki.
Układ nagrody i mechanizm uzależnienia, rola CREB i ∆FosB.
Różne płaszczyzny i przyczyny uzależnień.
Kategorie leków i środków psychoaktywnych, kategoria ICD-10, tzw. „wypraszanie leku”.
Mechanizm działania leków opioidowych i im podobnych.
Mechanizm uzależniającego działania alkoholu.
Ecstasy, amfetamina, LSD.
Działanie ciężkich narkotyków: heroina, kokaina, morfina, silne leki przeciwbólowe.
Nikotyna, marihuana, haszysz – od narkotyku, po lek.
Dopalacze – młodzieńcze żarty, czy śmiertelne niebezpieczeństwo?
Genetyczne uwarunkowania skłonności do uzależnień.
Uzależnienia behawioralne.
Statystyki krajowe dot. uzależnień.
Efekty długotrwałych uzależnień – zdrowotne i społeczne.
Stereotypy i społeczne nastawienie do osób uzależnionych. Jak wyjść z nałogu?
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozumie przebieg procesu jakim jest uzależnienie organizmu od substancji psychoaktywnej ze szczególnym uwzględnieniem układu nagrody.
Zna mechanizmy neurochemiczne odpowiedzialne za powstawanie uzależnień dla różnych grup środków psychoaktywnych.
W oparciu o poznane dane statystyczne oraz scharakteryzowanie różnych aspektów uzależnień od środków psychoaktywnych dostrzega szerszy kontekst omawianego zagadnienia.
Umiejętności
Korzysta ze źródeł internetowych.
Potrafi wyjaśnić, dlaczego leki z kategorii ICD-10 powinny być brane wyłącznie pod nadzorem i stałą kontrolą lekarską.
Potrafi wskazać krótko- i długofalowe, negatywne skutki wzięcia środków uzależniających i psychoaktywnych.
Kompetencje społeczne (postawy)
Wie jakim zagrożeniem na różnych płaszczyznach: zdrowotnej, społecznej i ekonomicznej jest uzależnienie od substancji psychoaktywnych.
Mając świadomość szkodliwego działania wszelkich używek aktywnie przeciwstawia im się i zachęca innych, by nie brali.
Zmienia sposób patrzenia na osoby uzależnione, jest skłonny do pomocy i współczucia.
Kryteria oceniania
Wykład zaliczenie z oceną Obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, pozytywna ocena z odpowiedzi ustnej na zaliczeniu końcowym
Literatura
1 Z. Adamczewska – Goncerzewicz, podstawy neurochemii klinicznej, poznań 2001
2 Murray R. I współpr. - Biochemia Harpera. Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa 2006.
3 Berg j.m., tymoczko j.l., stryer l. - Biochemia. Wydaw. Naukowe pwn, warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: