Projektowanie ogrodów przydomowych 6.17-POP
Treści kształcenia (Wykład):
Podstawowe pojęcia z zakresu architektury krajobrazu. Projektowanie ogrodu a przepisy prawa budowlanego. Charakterystyka uwarunkowań zewnętrznych. Rozpoznawanie i ocena terenu – zasady sporządzenia inwentaryzacji.
Dokumentacja projektowo-techniczna. Zasady opracowania projektu. Elementy małej architektury ogrodowej. Materiały wykorzystywane w architekturze krajobrazu. Podstawy kosztorysowania. Zasady projektowania nasadzeń roślinnych. Dobór materiału roślinnego i odległość sadzenia podczas projektowania elementów ogrodu. Sezonowe zmiany w kompozycjach roślinnych. Instalacje nawodnieniowe, jej elementy, budowa i zasady projektowania. Wizualizacja i realizacja projektu. Dokumentacja powykonawcza i odbiór robót.
Treści kształcenia (Konwersatorium):
Oznaczenia graficzne stosowane na mapach zasadniczych i obowiązujące w zakresie istniejących i projektowanych elementów roślinnych. Przykłady projektów koncepcyjnych rewaloryzacji i inwentaryzacji wybranych obszarów zielonych. Rozpoznanie terenu i pomiary terenowe. Metody pomiaru drzew i procedury związane z ich wycięciem. Projektowanie przestrzeni. Pionowa i pozioma struktura ogrodu. Tworzenie projektu nasadzeń roślinnych. Dobór gatunków roślin do potrzeb projektu. Projektowanie i zakładanie trawników. Projektowanie i zakładanie kwietników, rabat i ogrodów specjalnych. Woda w ogrodzie – projektowanie instalacji nawadniających i magazynujących wodę. Projektowanie oczka, kaskady wodnej i fontanny w ogrodzie. Projektowanie instalacji oświetleniowej. Projektowanie elementów małej architektury ogrodowej. Pielęgnacja ogrodu – wytyczne do projektu.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- wymienić i zdefiniować poziomy organizacji życia, bioróżnorodności biologicznej i wzajemne oddziaływania organizmów na środowisko, w tym relacje między siedliskiem, rośliną, zbiorowiskami roślinnymi i zwierzętami (AK1A_W02)
- wymienić podstawowe metody i narzędzia matematyczne, statystyczne i informatyczne, przydatne w opisie, interpretacji i rozwiązywaniu prostego zadania inżynierskiego i projektowego z zakresu architektury krajobrazu z uwzględnieniem danych empirycznych (AK1A_W03)
- opisać przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, ekonomicznych, estetycznych i edukacyjnych oraz najważniejsze problemy z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla architektury krajobrazu (AK1A_W05)
- opisywać podstawowe kategorie pojęciowe i terminologiczne w architekturze krajobrazu oraz z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i geografii fizycznej (AK1A_W07)
- objaśnia zasady projektowania, urządzania i pielęgnowania obiektów architektury krajobrazu z wykorzystaniem dostępnych technologii inżynierskich, środków technicznych i materiałów (w tym dobór odpowiedniej roślinności, sposobów jej ochrony, nawożenia i pielęgnacji) (AK1A_W12)
- rozpoznawać i omawiać podstawowe techniki i zasady realizacji prac artystycznych oraz środki przekazu kompozycji związanych z architekturą krajobrazu, rozróżniać i charakteryzować style architektoniczne i nurty w sztuce i związane z nimi twórcze tradycje oraz rozpatrywać sztukę w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych (AK1A_W18)
Umiejętności:
- zaplanować i wykonać projekt obiektu architektury krajobrazu (w tym terenu zieleni z elementami ogrodowymi i parkowymi), zgodnie z założoną specyfikacją, dobrać właściwe techniki realizacji, metody, narzędzia i materiały (w tym dobór odpowiedniej roślinności), dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych prac (AK1A_U06)
- zaplanować i dobrać odpowiednie metody, techniki i technologie pielęgnacji i konserwacji obiektów architektury krajobrazu (w tym programy i techniki ochrony roślin), a także konserwację i rewaloryzację założeń ogrodowych już istniejących (w tym zabytkowych) (AK1A_U09)
- czytać ze zrozumieniem literaturę z zakresu architektury krajobrazu i pokrewnych dyscyplin naukowych, w języku polskim i angielskim (AK1A_U16)
Kompetencje:
- uaktualniać i pogłębiać samodzielnie swoją wiedzę i umiejętności kognitywne oraz zawodowe zachowując krytyczną postawę i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji (AK1A_K01)
- pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role; obiektywnie ocenić efekty pracy własnej i członków zespołu (AK1A_K04)
- dbać o bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz miejsce pracy, a także zachować opanowanie w stanach zagrożenia (AK1A_K06)
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę, projekt
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Alexander Rosemary, 2012. Podstawy projektowania ogrodów. Podręcznik. Wyd. PWRiL, Warszawa.
2.John Brookes, 2009. Projektowanie ogrodów. Wyd. Wiedza i Życie, Warszawa,
3.Peter Wirth, Peter Hagen, Marcel Wehland, 2018. Ogród przy domu. Od projektu do realizacji. Wydawnictwo PWRiL, Warszawa.
4.Stafford Cliff, 2011. 1000 pomysłów na ogród. Wyd. Muza, Warszawa.
5.Plomin Bogdan, 2012. Barwy w ogrodzie. Wydawnictwo ARKADY, Warszawa.
6.Chojnowska E., Chojnowski M., 2008. Jak założyć ogród. Wyd. Multico, Warszawa.
7.Kingsbury Noel, 2007. Projektowanie rabat. Kompozycje ogrodowe. Wyd. Muza, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: