Glony w biotechnologii 6.19-GBIO
A. Problematyka wykładu:
Algologia. Glony jako grupa ekologiczna. Biogeneza, pojawianie się organizmów fotosyntetyzujących. Budowa, fizjo-logia i systematyka glonów. Glony słono i słodkowodne. Znaczenie glonów w przyrodzie.
Zastosowanie glonów w przemyśle farmaceutyczno-kosmetycznym (produkcja alkoholi, polisacharydów, tłuszczów, witamin). Oczyszczanie ścieków z wykorzystaniem glonów. Biomasa wodna jako źródło energii. Glony: zielona apteka (wzo-rzec FAO, NPU, PER, BV). Glony a problemy żywnościowe ludzkości. Hodowla glonów (pożywki, temperatura, oświetlenie). Zastosowanie glonów w laboratorium.
Biomonitoring środowisk wodnych z wykorzystaniem glonów. Glony jako zagrożenie dla funkcjonowania zróżnicowa-nego ekosystemu wodnego, problem eutrofizacji, zakwity wody.
B. Problematyka ćwiczeń laboratoryjnych:
Przepisy bhp obowiązujące w laboratorium biomonitoringu, zapoznanie z wyposażeniem laboratorium. Mikroskopowanie preparatów glonów: m.in. Spirulina sp., Nostoc sp., Fucus sp., Ulva sp., Chlorella sp., Spirogyra sp., Cladophora sp., Porphyra sp. Przygotowanie preparatów mikroskopowych glonów Spirogyra sp. Glony jako wskaźnik zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkim – pomiary pH-metryczne i konduktometryczne. Sorpcja metali ciężkich na glonach Spirogyra sp. i Palmaria palmate - metoda statyczna. Sorpcja metali ciężkich na glonach Spirogyra sp. i Palmaria palmate - metoda dynamiczna. Glony w kosmetologii – właściwości fizykochemiczne biopreparatów. Przygotowywanie preparatów kosmetycznych z wykorzystaniem glonów. Glony - pokarm przyszłości (przygotowywanie sałatek z glonów). Opracowanie wyników eksperymentów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W1 zna podstawowe i powiązane z innymi dziedzinami wiedzy mechanizmy zachodzące z wykorzystaniem glonów, wykazuje się znajomością fachowego słownictwa z zakresu algologii,
W2 zna podstawowe informacje na temat wykorzystania glonów w biomonitoringu.
W3 zna podstawowe informacje na temat wykorzystania glonów w biotechnologii.
Umiejętności
U1 potrafi pracować samodzielnie i zespołowo rozwiązując problemy z zakresu biotechnologii środowiska z wykorzystaniem glonów,
U2 potrafi prowadzić i monitorować procesy z wykorzystaniem glonów,
U3 potrafi opracować uzyskane wyniki eksperymentu,
U4 posiada umiejętność zdobywania wiedzy z różnych źródeł.
Kompetencje społeczne (postawy)
K1 rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy w zakresie biotechnologii środowiska z wykorzystaniem glonów,
K2 jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo podczas pracy z materiałem biologicznym i odczynnikami chemicznymi
K3 wykazuje się inicjatywa podczas podejmowanych działań.
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia
• zaliczenie wykładu – dłuższa wypowiedź pisemna na pytania otwarte
• zaliczenie laboratorium – sprawozdania z ćwiczeń laboratoryj-nych
Podstawowe kryteria
W – ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawie uzy-skanej liczby punktów wg zasady:
na ocenę dostateczną: uzyskanie przez studenta powyżej 60% punktów
na ocenę dobrą: uzyskanie przez studenta powyżej 75% punktów
na ocenę bardzo dobrą: uzyskanie przez studenta powyżej 90% punktów.
L – ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Kadłubowska J.: Zarys algologii, PWN, Warszawa 1975.
2. Bucka H.: Glony pro- i eukariotyczne zbiorowisk fitoplanktonu w zbiornikach wodnych Polski południowej, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Zakład Biologii Wód im. Karola Starmacha, 2007.
3. Kawecka B.: Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych, PWN, Warszawa 1994.
4. Schwarz G.: Leki i kosmetyki z morskiej apteki, Wyd. Amber, Warszawa 2003.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Borowitzka M.A.: Micro-algal biotechnology, Cambridge University Press, Cambridge 1992.
B. Literatura uzupełniająca
1. Wardencki W. (praca zbiorowa): Bioanalityka w ocenie zanieczyszczenia środowiska, CEEAM, Gdańsk 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: