Gleba w krajobrazie 6.21-GK
Celem kursu jest zapoznanie z rolą gleby w krajobrazie
Treści programowe:
A. Problematyka wykładu: Gleba i jej funkcje w ekosystemie.Wykorzystanie glebowych zasobów świata. Presja czynnika antropogenicznego na środowisko glebowe. Zagrożenia środowiska: odwet ekologiczny, kryzys i katastrofa ekologiczna.
B. Problematyka seminarium: Podczas seminarium prezentowane jest miejsce gleby w geosystemie krajobrazowym i jej rola jako komponentu wskaźnikowego, zarówno w warunkach naturalnych, jak i zmienionych pod wpływem działalności człowieka. Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności interpretacji profilu glebowego jako wskaźnika stanu geosystemu oraz interpretacji wyników analiz laboratoryjnych. Ponadto doskonalona jest wiedza studenta na temat systematyki i zasad opisu gleb Polski i świata. Zapoznanie z Systematyką gleb wg WRB.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się wg PRK z 2019r.
WIEDZA: po zakończeniu kursu student:
1. Zna najważniejsze związki i sprzężenia zwrotne między glebą a pozostałymi elementami geosystemu
2. Zna przykłady wskaźnikowej roli gleb w geosystemach naturalnych i poddanych presji antropogenicznej
3. Zna zasady typologii gleb przyjęte obecnie w Polsce (PTG) i na świecie (WRB)
UMIEJĘTNOŚCI: po zakończeniu kursu student:
1. Umie wyjaśnić przyczyny występowania niektórych właściwości gleb w nawiązaniu do zróżnicowania innych komponentów krajobrazu
2. Potrafi przewidywać reakcję gleb na działanie niektórych form antropopresji
3. Potrafi korzystać z map glebowych i dokonywać ich interpretacji
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: po zakończeniu kursu student:
1. Docenia znaczenie systemowego ujmowania zjawisk przyrodniczych
2. Rozpoznaje zalety dedukcyjnych i indukcyjnych wnioskowań na temat całości systemu krajobrazowego i jego elementów
3. Rozpoznaje, na czym polega odpowiedzialność badacza za rzetelność wyników badań
Kryteria oceniania
Podstawowe metody i kryteria oceny:
• wykład: egzamin pisemny (100%)
• seminarium: zaliczenie z oceną
prezentacja multimedialna (80%), aktywność podczas zajęć (20%)
Literatura
1. Bednarek R., Dziadowiec H., i in., 2004, Badania ekologiczno-gleboznawcze, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN.
2. Brogowski Z., Czerwiński Z., 1997, Materiały do ćwiczeń z gleboznawstwa, Wyd. SGGW Warszawa.
3. Charzyński P., 2006, Testing WRB on Polish Soils, Toruń, Ass. of Polish Adult Educators.
4. Klasyfikacja zasobów glebowych świata (World Reference Base for Soil Resources), Toruń, Polskie Tow. Gleboznawcze, 2003.
5. Systematyka gleb Polski. Wydanie 5, 2011, Roczniki Gleboznawcze, t.62, nr 3
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: