Rekultywacja i zagospodarowanie terenów zdegradowanych 6.21-RiZTZ
Treści programowe:
A. Problematyka wykładów: Regulacje prawne w ochronie powierzchni ziemi, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów w zakresie rekultywacji gruntów. Stan gruntów zdegradowanych i zdewastowanych w Polsce na tle danych z Europy i Świata. Ogólne zasady rekultywacji i zagospodarowania. Klasyfikacja terenów zdegradowanych i zdewastowanych. Materiały stosowane w rekultywacji gruntów.
Sposoby neutralizacji gruntów zanieczyszczonych chemicznie. Wykorzystanie metod in situ i ex situ do usuwania zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich.
B. Problematyka konwersatoriów: Formy degradacji i przekształceń środowiska, Rekultywacja terenów po eksploatacji surowców energetycznych. Rekultywacja obszarów po eksploatacji rud metali nieżelaznych (cynku, ołowiu i miedzi). Rekultywacja terenów po eksploatacji siarki. Rekultywacja obszarów po eksploatacji kruszyw naturalnych (piasku, żwiru i iłu). Rekultywacja terenów po eksploatacji utworów triasowych. Rekultywacja terenów po eksploatacji surowców skalnych litych. Rekultywacja terenów związanych z górnictwem i hutnictwem żelaza. Rekultywacja składowisk odpadów komunalnych. Rekultywacja terenów zdegradowanych chemicznie. Rekultywacja terenów erodowanych. Rekultywacja terenów popowodziowych. Rewaloryzacja obszarów poprzemysłowych.
C. Problematyka zajęć terenowych: Zapoznanie z obszarami rekultywowanymi w kierunku rolnym i leśnym: wyrobiska kruszyw naturalnych (piasek, żwir), surowców węglanowych (wapienie, margle) i składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się wg PRK z 2019r.
WIEDZA: po zakończeniu kursu student potrafi:
1. Oszacować zmiany w środowisku przyrodniczym wywołane działalnością człowieka, w tym górniczą (AK1A_W01);
2. Scharakteryzować podstawowe kierunki rekultywacji i zagospodarowania terenów zdegradowanych (AK1A_W04);
3. Zaprojektować koncepcje rekultywacji wybranego obszaru wyrobiska pogórniczego, kwatery na składowisku odpadów (AK1A_W06) .
UMIEJĘTNOŚCI: po zakończeniu kursu student:
1. Wykazać umiejętność czytania ze zrozumieniem fachowej literatury oraz potrafi wykorzystać ją w opracowaniu sprawozdań z przebiegu ćwiczeń terenowych (AK1A_U02, AK1A_U11, AK1A_U16 );
2. Potrafi wskazać zagrożenia wynikające ze źle prowadzonych prac rekultywacyjnych (AK1A_U13);
3. Projektuje optymalne rozwiązania mające na celu przywrócenie użyteczności terenu zdegradowanego (AK1A_U19).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: po zakończeniu kursu student:
1. Identyfikuje najważniejsze problemy wynikające z degradacji środowiska przyrodniczego, które bezpośrednio oddziały wuja na życie człowieka (AK1A_K03);
2. Efektywnie współdziała w pracy zespołowej w ramach zajęć laboratoryjnych i terenowych (AK1A_K04);
3. Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów (AK1A_K06).
Kryteria oceniania
Podstawowe metody i kryteria oceny:
- wykład: egzamin pisemny (100%)
- konwersatorium: zaliczenie z oceną
prace kontrolne - kolokwia (80%); aktywność podczas zajęć (20%)
-kurs terenowy: zaliczenie z oceną
aktywność podczas zajęć (40%); przygotowanie sprawozdania obejmującego wyniki zadań realizowanych w trakcie zajęć (60%)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Baran St., Turski R. 1996. Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wyd. Akademii Rolniczej, Lublin
2. Greinert H., Greinert A. 1999. Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wyd. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra
3. Gworek B. 2004. Technologie rekultywacji gleb, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa
4. Maciak F. 2003. Ochrona i rekultywacja środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa
5. Siuta J. 1998. Rekultywacja gruntów, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa
6. Strzyszcz Z., Harabin Z. 2004. Rekultywacja i biologiczne zagospodarowanie odpadów górnictwa węgla kamiennego ze szczególnym uwzględnieniem centralnych zwałowisk, Prace i Studia Nr 61, IPIS PAN Zabrze
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: