Ocena stanu oraz pielęgnacja roślin drzewiastych 6.23-OSPRD
Problematyka wykładów: Ogólna charakterystyka roślin drzewiastych - formy wzrostowe, cechy morfologiczne. Cykl życiowy drzew. Rozmieszczenie drzew na świecie. Drzewa jako składnik środowiska człowieka. Wrażliwość drzew na zanieczyszczenia. Prawna ochrona drzew. Pojęcie pielęgnacji i jej zakres. Diagnostyka stanu drzewa. Rany i ubytki. Cięcie drzew. Rodzaje cięć. Cięcia przyrodnicze i techniczne. Technika cięć, rozmiary i terminy, zabezpieczanie ran. Pniaki drzew, ochrona przed zwierzyną, drzewa suche, samosiew - usuwać, czy pozostawiać? Jemioła i jej szkodliwość. Drzewa pomnikowe i ich ochrona. Najstarsze drzewa na świecie, w Polsce i w województwie opolskim.
Problematyka seminariów: Metody określania wieku drzew. Metody określania żywotności. Metody określania zdrowotności. Badanie statyki drzewa. Wzmocnienia mechaniczne drzew. Zabezpieczanie drzew na placu budowy. Najczęściej występujące grzyby na drzewach i ich zwalczanie. Najczęściej występujące szkodniki na drzewach i ich zwalczanie. Objawy uszkodzenia drzew przez czynniki abiotyczne. Czynniki zagrażające drzewom w miastach. Nawożenie drzew. Nawadnianie drzew. Hydrożele w nasadzeniach. Mikoryza i jej znaczenie w pielęgnacji drzew.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu:
R_W03 zna botaniczne i zoologiczne podstawy funkcjonowania biocenoz, w tym agrocenoz, oraz zasady ochrony bioróżnorodności
R_W05 opisuje i interpretuje zależności przyczynowo-skutkowe między bioróżnorodnością i jej zagrożeniami, w tym związanymi z produkcją rolniczą
R_ U01 umie porozumiewać się z partnerami oraz prezentuje własne poglądy w formie pisemnej, graficznej i werbalnej
R_ U02 potrafi pozyskać i przetworzyć informacje z literatury naukowej oraz innych źródeł
R_K04 jest świadom swojej roli w kształtowaniu środowiska przyrodniczego i społeczno-ekonomicznego obszarów wiejskich oraz jest odpowiedzialny za to środowisko
R_K05 jest świadomy konieczności stosowania etycznych postaw w kształtowaniu środowiska przyrodniczego i produkcji rolniczej, niezbędności posiadania ku temu odpowiedniej wiedzy, a także zdaje sobie sprawę ze skutków działalności, która może prowadzić do zagrożenia środowiska, zdrowia i życia człowieka
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
wykłady - kolokwium pisemne (pytania otwarte)
seminaria - ustalenie oceny końcowej na podstawie wyników z przygotowanych prezentacji oraz kolokwium (pytania otwarte)
Kryteria oceniania:
do zaliczenia wykładów konieczne jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań
do zaliczenia seminariów konieczne jest poprawne przygotowanie i przedstawienie prezentacji oraz udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań (kolokwium)
Literatura
Gołąbek E., Sławiński J., Kita M., Suchy M. 2012. Rola i zagrożenie drzew na terenie miasta Opola. Stowarzyszenie Opolskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Opole.
Koziarski P. 2012. Chrońmy sędziwe drzewa. Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa.
Meudec G., Prat J.Y., Retournard D. Choroby i szkodniki drzew i krzewów ozdobnych. Wyd. Delta, Warszawa.
Szewczyk G. 2012. Arborystyka. Wybrane zagadnienia pielęgnacji drzew. Wyd. Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.
Szulc A. 2013. Zielone miasto. Zieleń przy ulicach. Agencja Promocji Zieleni Sp. z o.o., Warszawa.
Tomanek J., Witkowska-Żuk L. 2008. Botanika leśna, PWRiL, Warszawa.
Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 roku z późniejszymi zmianami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: