Zagrożenia cywilizacyjne 6.23-ZC
Problematyka wykładu:
Cel, przedmiot badań, literatura przedmiotu.
Pojęcie zagrożeń cywilizacyjnych i podział tych zagrożeń. Zagrożenia środowiskowe w przestrzeni i pod względem natężenia stresu środowiskowego.
Globalne przyczyny zagrożeń: przyrost demograficzny, rozwój techniki stosunki społeczno-ekonomiczne, urbanizacja, zbrojenia i wojny, zagrożenia terroryzmem, zmiany klimatu i zawartość ozonu w stratosferze, zanik bioróżnorodności, pustynnienie, ubytek lasów, ubytek materii organicznej gleb, zanieczyszczenia wód, atmosfery i gleb.
Konsumpcja, szczególnie nadmierna konsumpcja zasobów naturalnych i jej wpływ na środowisko.
Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe. Problemy środowiskowe lokalne i regionalne.
Pojęcie zrównoważonego rozwoju, jego zasady. Konflikty ekologiczne i sposoby ich rozwiązywania. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi w warunkach zrównoważonego rozwoju.
Problematyka konwersatorium:
Zmiany demograficzne w Polsce i na świecie
Zmiany struktury użytkowania gruntów, lesistości na przykładzie Polski i Europy.
Konsekwencje eksploatacji surowców naturalnych – degradacja środowiska przyrodniczego związana z eksploatacją zasobów.
Bioróżnorodność w międzynarodowych unormowaniach prawnych oraz obszary w Polsce podlegające ochronie na mocy tych aktów prawnych.
Problemy terenów zurbanizowanych (ocena ryzyka wystąpienia zjawiska smogu, ocena stanu zanieczyszczenia powie-trza atmosferycznego w wybranych aglomeracjach miejskich).
Konflikty ekologiczne – próba rozwiązania przykładowego lokalnego konfliktu ekologicznego.
Przykłady stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w gospodarce.
Zaliczenie.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- posiada wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych niezbędną do wyjaśnienia i opisania współczesnych zagrożeń dla funkcjonowania człowieka i otaczającego go środowiska przyrodniczego.
Umiejętności:
- potrafi wskazać główne zagrożenia cywilizacyjne wynikające z działalności człowieka;
- potrafi przedstawić znaczenie podstawowych badań naukowych dla oceny stanu środowiska przyrodniczego i konsekwencji dla funkcjonowania populacji ludzkich;
- uwzględnić aspekty ekologiczne i ochrony środowiska przyrodniczego przy podejmowaniu decyzji i aktywności technologicznej.
Kompetencje społeczne (postawy):
- uznaje znaczenie rzetelnego informowania społeczeństwa na podstawie wiedzy wynikającej z zweryfikowanych źródeł;
- potrafi skutecznie pracować indywidualnie i w zespole;
- wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i kolegów.
Kryteria oceniania
kolokwia cząstkowe z poszczególnych etapów kształcenia, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Mochalewicz, Maria. Zagrożenia cywilizacyjne. Kraków: PAU, 1998.
2. Głowacka, Maria Danuta, and Ewa Mojs. Zagrożenia cywilizacyjne : wybrane problemy. Poznań: Polskie Towarzystwo Nauk o Zdrowiu, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: