Metody czynnej ochrony zwierząt 6.5-MCOZ
A. Problematyka wykładu
Potrzeba czynnej ochrony zwierząt we współczesnym świecie. Uwarunkowania prawne. Restytucja, reintrodukcja, introdukcja, translokacja, zasilanie populacji, inne formy czynnej ochrony: definicje, przykłady, założenia metodyczne. Gatunki kluczowe, parasolowe, gatunki charakterystyczne: wyróżnianie i wykorzystywanie. Wybór strategii ochrony. Ochrona lokalnych populacji. Ochrona in situ i ex situ. Monitoring i ocena skuteczności programów czynnej ochrony. Przykłady programów czynnej ochrony w Polsce i na świecie.
B. Problematyka zajęć terenowych:
Migracje zwierząt, w szczególności płazów. Przejścia dla zwierząt. Zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych. Zagrożenia i możliwości ochrony wybranych populacji zagrożonych gatunków zwierząt w Polsce.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W16_charakteryzuje najważniejsze zagrożenia populacji zagrożonych gatunków zwierząt w Polsce_OP1A_W02
K_W17_definiuje ogólne zasady oraz wymienia metody czynnej ochrony zwierząt_OP1A_W02
K_W27_ przedstawia podstawowe metody i techniki prowadzenia badań terenowych i ich możliwości wy-korzystania w czynnej ochronie zwierząt_ OP1A_W05
Umiejętności
K_U08_przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie proste pomiary i obserwacje biologiczne_OP1A_U06
K_U09_dokonuje syntezy danych pochodzących z różnych źródeł i wyciąga na tej podstawie wnioski_OP1A_U07
K_U12_pracuje samodzielnie i zespołowo w rozwiązywaniu problemów biologicznych_OP1A_U10
Kompetencje społeczne (postawy)
K_K01_wykazuje zainteresowanie podstawowymi zjawiskami przyrodniczymi, w szczególności związanymi z czynną ochroną zwierząt _OP1A_K01
K_K04_krytycznie podchodzi do informacji upowszechnianych w mediach, w szczególności dotyczących efektów programów czynnej ochrony zwierząt_OP1A_K04
K_K05_ wykazuje zdolność do efektywnego działania indywidualnego według wskazówek oraz wykazuje gotowość i zdolność do pracy w zespole_OP1A_K05
K_K07_ jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych_ OP1A_K07
Kryteria oceniania
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
• Sposób zaliczenia
• wykład: zaliczenie z oceną
• zajęcia terenowe: zaliczenie
B. Formy zaliczenia na przykład:
• wykład: zaliczenie pisemne: z pytaniami testowymi oraz otwartymi
• zajęcia terenowe: zaliczenie na podstawie uczestnictwa w zajęciach
C. Podstawowe kryteria
Wykład: wykazanie się wiedzą: w celu zaliczenia należy udzielić poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań
Zajęcia terenowe: obecność na zajęciach oraz aktywne uczestnictwo podczas pracy w grupach
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Głowaciński Z. (red.). 2001: Polska Czerwona Księga Zwierząt – Kręgowce. PWRiL, Warszawa.
Mitrus S. 2007: Metody badań i ochrony żółwia błotnego. Podręcznik metodyczny. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Olaczek R. i Tomiałojć L. (red.). 1992: Czynna ochrona zwierząt. PWN, Warszawa.
Pullin A.S. 2005: Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
j.w.
B. Literatura uzupełniająca
Jędrzejewski W., Nowak S., Kurek R., Mysłajek R.W., Stachura K., Zawadzka B. 2006: Zwierzęta a drogi. Metody ograniczania negatywnego wpływu dróg na populacje dzikich zwierząt. Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża..
Pawlaczyk P., Jermaczek A. 199: Poradnik lokalnej ochrony przyrody. Wyd. LKP, Świebodzin
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: