Zarządzanie chemikaliami 7-S3-2-02
A. Problematyka wykładu
Kierunki zastosowania i znaczenie produkcji chemicznej. Uregulowania prawne dotyczące produkcji, obrotu i stosowania chemikaliów (REACH, BAT). Kryteria klasyfikacji, etykietowania i pakowania substancji chemicznych (wg. GHS-Global Harmonised System). Karty charakterystyki substancji chemicznych. Transport materiałów niebezpiecznych. Zasady segregacji i neutralizacji odpadów chemicznych. Przepisy Kodeksu Pracy oraz ustaw i rozporządzeń wykonawczych dotyczące pracy z chemikaliami: BHP w środowisku pracy (NDS, NDSCh), choroby zawodowe. Bezpieczeństwo eksploatacyjnego instalacji przemysłowych. Ratownictwo chemiczne. Nowe podejście chemików do działalności w nauce i praktyce (zasady zielonej chemii, dobra praktyka laboratoryjna – DPL). Przykłady proekologicznych procesów technologicznych.
B. Problematyka konwersatorium
Analizowanie podstawowych zagrożeń związanych z działalnością wybranych zakładów chemicznych na Opolszczyźnie. Klasyfikowanie i opisywanie odpowiednimi symbolami i piktogramami substancji chemicznych i ich mieszanin. Projektowanie metod unieszkodliwiania wybranych odpadów chemicznych. Określanie roli chemii w rolnictwie i sadownictwie na podstawie analizy ilości i rodzaju stosowanych nawozów sztucznych i pestycydów. Określenie przepisów dotyczących transportu i przechowywania chemikaliów w rolnictwie oraz zasad postępowania z odpadami. Omówienie podstawowych założeń Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej. Chemikalia w żywności. Określenie stopnia zagrożenia chemicznego na podstawie analizy składu wybranych artykułów spożywczych. Określenie ilości, rodzaju i stopnia zagrożenia chemikaliów wykorzystywanych w gospodarstwie domowym na wybranych przykładach artykułów chemii gospodarczej. Określenie, w oparciu o obowiązujące prawodawstwo, sposobów segregacji, utylizacji i recyklingu odpadów chemii gospodarczej. Określenie roli chemikaliów w budownictwie i transporcie w oparciu o wielokierunkowe zastosowanie tworzyw sztucznych, farb, lakierów, paliw i rozpuszczalników. Określenie możliwości utylizacji i recyklingu odpadów budowlanych. Określenie wpływ przemysłu chemicznego na środowisko na podstawie wielokierunkowego wykorzystania chemikaliów.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EKW1 Wymienia kierunki zastosowania chemikaliów oraz podstawowe założenia przepisów prawnych, obowiązujących w UE, w zakresie zarządzania chemikaliami i odpadami niebezpiecznymi oraz skutki zmian wprowadzonych regulacji prawnych K_W13, K_W25 P6S_WG, P6S_WK
EKW2 Wymienia kryteria klasyfikacji i oznakowania chemikaliów wg. GHS, kryteria klasyfikacji i sposoby oznakowania towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym (ADR) oraz przykłady substancji chemicznych z każdej grupy klasyfikacyjnej K_W02, K_W25 P6S_WG, P6S_WK
EKW3 Na podstawie uzyskanych teoretycznych danych (karta charakterystyki, etykieta, bazy danych itp.) dotyczących właściwości substancji chemicznych ocenia stopień ryzyka związany z pracą z chemikaliami w laboratorium chemicznym oraz poza nim K_W03, K_W04, K_W05, K_W23, K_W24, K_U02, KU20 P6S_WG, P6S_WK, P6S_UW, P6S_UU
Umiejętności
EKU1 Opisuje substancje chemiczne aktualnymi symbolami i piktogramami wskazującymi na ich właściwości oraz rodzaj zagrożenia stwarzanego dla zdrowia człowieka i środowiska K_W02, K_W25, K_U01, K_U02 P6S_WG, P6S_WK, P6S_UW, P6S_UO
EKU2 Opracowuje w formie pisemnej projektu utylizacji wybranych laboratoryjnych odpadów chemicznych K_W02, K_W25, K_U15, K_U16, K_U20 P6S_WG, P6S_WK, P6S_UW, P6S_UO, P6S_UU
EKU3 Przygotowuje w formie pisemnej i ustnej projektu, dotyczącego zagrożeń związanych z zastosowaniem wybranych substancji chemicznych w rolnictwie, żywności, budownictwie lub chemii gospodarczej oraz ich znaczenia w rozwoju cywilizacyjnym K_W13, K_W25, K_U15, K_U16, K_U17, K_U19, K_U20, K_U23 P6S_WG, P6S_WK, P6S_UW, P6S_UO, P6S_UU
Kompetencje społeczne (postawy)
EKK1 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłej aktualizacji informacji z zakresu gospodarowania chemikaliami K_K01, K_K05, K_K12 P6S_KR, P6S_KO, P6S_KK
EKK2 Rozumie znaczenie wiedzy podstawowej z zakresu chemii w opracowywaniu syntezy i technologii substancji chemicznych przyjaznych człowiekowi i środowisku K_K06, K_K09 P6S_KK, P6S_KO, P6S_KR
EKK3 Rozumie potrzebę popularyzowania wśród społeczeństwa zasad zrównoważonego rozwoju cywilizacyjnego i racjonalnego korzystania z zasobów naturalnych K_K05, K_K06, K_K10, K_K13, K_U24 P6S_KO, P6S_KK, P6S_UU
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone zdalnie
A. Sposób zaliczenia
•wykład: zaliczenie z oceną
•konwersatorium: zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia
Wykład
Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Uzyskanie pozytywnej oceny z dwóch kolokwiów, dla każdego z nich próg zaliczeniowy wynosi 50% sumy punktów (maksymalnie 40 punktów), pozytywnej oceny z przygotowanego projektu pisemnego (maksymalnie 8 pkt). Za aktywność na zajęciach można uzyskać dodatkowo 2 pkt.
Próg zaliczeniowy:
Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0) otrzymują ci studenci, którzy uzyskali odpowiednio co najmniej 50%, 60%, 70%, 80%, 90% sumarycznej liczby punktów.
Próg zaliczeniowy od 50% sumarycznej liczby punktów uzyskanych podczas kolokwiów. Studenci, którzy nie uzyskali wymaganej liczby punktów, na ostatnich zajęciach piszą kolokwium zaliczeniowe. Próg zaliczeniowy od 50% sumarycznej liczby punktów uzyskanych podczas kolokwium zaliczeniowego.
Konwersatorium
Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Uzyskanie pozytywnej oceny z dwóch kolokwiów, dla każdego z nich próg zaliczeniowy wynosi 50% sumy punktów (maksymalnie 40 punktów), pozytywnej oceny z przygotowanego projektu pisemnego (maksymalnie 8 pkt). Za aktywność na zajęciach można uzyskać dodatkowo 2 pkt.
Próg zaliczeniowy:
Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0) otrzymują ci studenci, którzy uzyskali odpowiednio co najmniej 50%, 60%, 70%, 80%, 90% sumarycznej liczby punktów.
Próg zaliczeniowy od 50% sumarycznej liczby punktów uzyskanych podczas kolokwiów. Studenci, którzy nie uzyskali wymaganej liczby punktów, na ostatnich zajęciach piszą kolokwium zaliczeniowe. Próg zaliczeniowy od 50% sumarycznej liczby punktów uzyskanych podczas kolokwium zaliczeniowego.
Literatura
1. Regulation (EC) No 1272/2008 of the European Parliament and of the Council of 16 December 2008 on classification, labelling and packaging of substances and mixtures (CLP) to the Globally Harmonised System (GHS)
2. Regulation (EC) No 1907/2006 of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 concerning the Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (REACH)
3. Synoradzki L, Wisialski J.: Projektowanie procesów technologicznych. Bezpieczeństwo procesów chemicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012
4. Akty prawne: http://isap.sejm.gov.pl, www.reach-info.pl
5. Wasilewski M., Dawydow W.: Bezpieczeństwo w pracowni chemicznej, WNT Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: