Przygotowanie do badań naukowych 7-S3-4-C-02
Poprawne rozwiązywanie problemów naukowych rodzi konieczność posługiwania się określoną metodologią. Omówienie proces zbierania i weryfikacji wyników badań opisanych w literaturze fachowej, dyskusja i formułowanie wniosków. Wyrobienie umie-jętności wyszukiwania istotnych merytorycznie informacji z różnych źródeł literaturowych; tematyczne bazy danych: Chemical Abstracts, Current Contents, CAB SCI, Beilstein; korzystanie z komputerowych baz danych dostępnych w sieci Internetu; ko-rzystanie z literatury źródłowej. Zapoznanie zasadami poprawnego pisania i redagowania pracy dyplomowej. Wyrobienie umiejęt-ności planowania eksperymentu chemicznego. Zapoznanie studentów z technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w toku realizacji pracy dyplomowej. Zapoznanie studentów z zasadami przygotowywania wystąpień – relacji z prowadzonego przeglądu literatury i wykonanych badań, a także prezentacji wyników – wystąpienia studenckie.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nr efektu Efekty kształcenia Odniesienie do efektów kierunkowych Odniesienie do efektów obszarowych
Wiedza
EKW1 Zna aspekty historyczne związane z rozwojem nauk ścisłych i przyrodniczych, szczególnie chemii K_W09 P6S_WG
EKW2 Ma ogólną wiedzę dotyczącą aktualnego postępu w naukach ścisłych i przyrodniczych, szczególnie w chemii K_W10 P6S_WG
EKW3 Ma podstawowa wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych i etycznych związanych z działalnością naukową i dydaktyczną K_W17 P6S_WG
EKW4 Zna podstawowe przepisy prawa autorskiego i rozumie konieczność ochrony własności intelektualnej K_W18 P6S_WG
Umiejętności
EKU1 Stosuje specjalistyczne oprogramowanie K_U05 P6S_UW
P6S_UO
EKU2 Potrafi ocenić obiektywnie rezultaty badań naukowych i wykorzystać wyciągnięte wnioski w dalszej pracy K_U06 P6S_UW
EKU3 Potrafi samodzielnie korzystać z literatury fachowej, specjalistycznych baz danych, w tym z zasobów informacji patentowej K_U07 P6S_UW
EKU4 Krytycznie ocenia informacje literaturowe K_U08 P6S_UW
P6S_UO
EKU5 Posiada umiejętność stosowania zdobytej wiedzy do proponowania rozwiązywania nowych, problemów chemicznych, także w szerszym, multidyscyplinarnym ujęciu K_U09 P6S_UW
EKU6 Przedstawia wyniki własnych badań w postaci samodzielnie sporządzonej pisemnej pracy zawierającej opis tematu, cel pracy i jego uzasadnienie, przyjętą metodologię, uzyskane wyniki wraz z ich dyskusją, wnioski, oraz bibliografię K_U10 P6S_UW
EKU7 Posiada umiejętność przygotowania pracy pisemnej na temat zagadnienia lub materiału naukowego z chemii lub na pograniczu chemii i innych dyscyplin naukowych skierowanej zarówno do specjalistów, jak i osób nie zaznajomionych z tematem K_U12 P6S_UW
EKU8 Samodzielnie przygotowuje i wygłasza wystąpienie, także w formie multimedialnej, na temat zagadnienia lub materiału naukowego z chemii lub dyscyplin pokrewnych, zarówno specjalistom, jak również osobom nie zaznajomionym z tematem K_U13 P6S_UW
Kompetencje społeczne (postawy)
EKK1 Ma świadomość konieczności ciągłego uczenia się w celu samodzielnego kierowania własnym rozwojem K_K01 P6S_KR
EKK2 Posiada umiejętność współpracy ze specjalistami ze swojej i z innych dyscyplin, dotyczącej zarówno problemu chemicznego, jak i o charakterze multidyscyplinarnym K_K02 P6S_KR
EKK3 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K03 P6S_KO
EKK4 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane wykonywaniem zawodu chemika K_K04 P6S_KK
EKK5 Ma świadomość konieczności respektowania zasad etycznych K_K06 P6S_KK
P6S_KO
EKK6 Wykazuje zdolność do kreatywnego i przedsiębiorczego myślenia i działania K_K07 P6S_KO
Kryteria oceniania
Sprawdzian
Projekt pisemny
Prezentacja ustna w formie mulimedialnej
Ćwiczenia praktyczne
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1) Artykuły naukowe tematycznie związane z przyszłą pracą magisterską
2) B. Osuchowaka, Poradnik redaktora i autora. Nauki ścisłe i technika, Wydawnictwo PTWK,
Warszawa 1988,
3) J. Weiner, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
4) A. Markowski (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: