Zajęcia fakultatywne 1: Fitoterapia współczesna i tradycyjne systemy medyczne świata 7-S5-2-F2
S01 Źródła współcześnie stosowanych naturalnych surowców naturalnych, pochodzenie geograficzno-historyczne i kulturowe. Wybrane surowce pochodzenia naturalnego o szczególnym znaczeniu we współczesnej farmakologii i fitoterapii.
S02 Systemy medyczne funkcjonujące oficjalnie, kraje w których są uznawane, farmakopee, stan badań naukowych nad nimi.
S03 Systemy medyczne obszaru indyjskiego: ajurweda, medycyna tybetańska, medycyna Siddha i medycyna Unani
S04 Podstawowe pojęcia stosowane w farmakopealnym opisie leków naturalnych ajurwedy, farmakopea ajurwdyjska (API) i inne, oficjalne źródła wiedzy o możliwości wykorzystania w terapii i profilaktyce.
S05 Surowce roślinne ajurwedyjskie znane i stosowane w medycynie Zachodu. Właściwości lecznicze wybranych roślin zamieszczonych w Farmakopei Polskiej XII.
S06 Surowce roślinne ajurwedyjskie, które pojawiły się w ostatnich latach, ich działanie w opisie tradycyjnym, wynikające z wielowiekowej tradycji i właściwości na podstawie badań naukowych.
S07 Leki roślinne i suplementy diety zawierające surowce ajurwedyjskie dostępne w Polsce. Ocena ich działania i potencjalnych skutków stosowania. Interakcje z lekami chemicznymi. Nowe zastosowania ziół z obszaru indyjskiego. Analiza doniesień w piśmiennictwie fachowym i naukowym.
S08 Systemy medyczne Dalekiego Wschodu: tradycyjna medycyna chińska (TCM), koreańska i japońska medycyna Kampo. Podstawowe pojęcia stosowane w opisie surowców naturalnych.
S09 Surowce roślinne TCM zamieszczone w Farmakopei Polskiej XII.
S10 Podstawowe pojęcia stosowane w farmakopealnym opisie leków naturalnych medycyny chińskiej, farmakopea ChRL i Japonii; inne, oficjalne źródła wiedzy o możliwości wykorzystania w terapii i profilaktyce.
S11 Wybrane surowce o działaniu przeciwzapalnym, przeciwgorączkowym, zapobiegającym infekcjom (ochładzającym i ogrzewającym). Znaczenie pojęcia „termiki surowca” w praktyce. Różnice i podobieństwa w opisie surowców leczniczych.
S12 Wybrane surowce wpływające na układ pokarmowy, krwionośny i wydalniczy oraz surowce o działaniu przeciwreumatycznym. Znaczenie pojęć patogenu i „smaku” oraz ich korelacje z terminami medycyny zachodniej.
S13 Wybrane surowce o działaniu adaptagennym, wzmacniającym i nootropowym. Praktyczne znaczenie pojęć Qi, Yin i Yang w opisie ziół.
S14 Zasady komponowania mieszanek ziół w oparciu o zasady ajurwedy i TCM. Analiza wybranych receptur farmakopealnych.
S15 Czy inne systemy medyczne są alternatywą dla medycyny zachodniej? Dyskusja w formie debaty wymagającej stosowania racjonalnej argumentacji popartej wynikami badań naukowych.
Tryb prowadzenia
Realizowany zdalnie
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EKW1 zna najważniejsze surowce lecznicze ajurwedy i TCM stosowane również w medycynie zachodniej C.W2.; C.W3.; C.W42.
EKW2 zna podstawowe pojęcia opisujące właściwości surowców naturalnych medycyny ajurwedyjskiej i tradycyjnej medycyny chińskiej C.W42.; C.W42.
EKW3 zna zasady komponowania mieszanek ziołowych C.W19.
Umiejętności
EKU1 udziela informacji o leczniczym surowcu roślinnym i lekach pochodzenia naturalnego zawierających w składzie omawiane surowce C.U15.
EKU2 potrafi wyjaśnić działanie i zastosowanie leków i suplementów diety pochodzących z importu, gdy producent posługuje się terminologią typową dla orientalnych systemów medycznych C.U15.
EKU3 wyszukuje w piśmiennictwie informacje naukowe, dokonuje ich wyboru oraz wykorzystuje je w celach praktycznych, potrafić krytycznie oceniać piśmiennictwo naukowe dotyczące leku roślinnego C.U34.
Kompetencje społeczne (postawy):
EKK1 wykazuje otwartość na wiedzę i dorobek innych kultur 1.3.9)
EKK2 potrafi udzielić informacji o lekach naturalnych w ramach porady w aptece oraz wyjaśnić różnice w opisie wykazując się tolerancją i zachowując racjonalizm w poradach 1.3.1)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
M1 metody podające (wykład informacyjny dotyczący molekularnych podstaw ekspresji genów, w tym szczególnie odpowiedzi komórkowej na regulacyjne czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, prezentacje multimedialne)
M2 metody aktywizujące –rozwiązywanie problemów przestawionych przez prowadzącego, dyskusja nad nimi, prezentacja ustna dotycząca zadanego przez prowadzącego zagadnienia z wykorzystaniem nowoczesnych środków audiowizualnych
Ocena formująca
OF1 obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć /aktywność na zajęciach
OF2 odpowiedź ustna
Ocena podsumowująca
OP1 praca zaliczeniowa - prezentacja
Seminarium - zaliczenie z oceną
Zaliczenie modułu wymaga obecności na zajęciach
próg zaliczeniowy -60% w tym:
pozytywny wynik zaliczenia prezentacji – 75% oceny końcowej
aktywny udział w zajęciach – 25% oceny końcowej
Oceny: dostateczny (3,0); dostateczny plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0) otrzymują ci studenci, którzy uzyskali odpowiednio co najmniej 60%, 68%, 76%, 84%, 92% sumarycznej liczby punktów.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przegotowanie prezentacji w terminie wyznaczonym harmonogramem zajęć. W trakcie zajęć studenci są zobowiązani do aktywnego oraz dyskusji problemów podanych przez prowadzącego /omawianych zagadnień. Aktywny udział w zajęciach podlega ocenie i jest brany pod uwagę w uzyskaniu przez Studenta zaliczenia przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa
1. Kaczmarczyk-Sedlak I, Skotnicki Z. Leksykon naturalnych surowców leczniczych, Kraków 2018
2. Nawrot J., Nowak G. Leki Pochodzenia naturalnego. Wydawnictwo UM w Poznaniu. Poznań 2018
3. Lamer-Zarawska i współ. Fitoterapia i leki roślinne. Wyd. PZWL, Warszawa 2007
4. Samochowiec L.Kompedium ziołolecznictwa. Urban&Partner. Wrocław 2002
Literatura uzupełniająca
1. The Ayurvedic Pharmacopoeia of India (Vol. I to VII 1992-2008); dostęp internetowy
2. Wyk Ben-Erik van, Wink M., Rośliny lecznicze świata. MedPharm Polska, Pretoria 2008
3. Baza „Materia Medica Opoliensis”. Uniwersytet Opolski
4. Ożarowski A. (Red): Ziołolecznictwo. Poradnik dla lekarzy. PZWL, Warszawa 1980
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: