Bromatologia 7-S5-8-04
Wykład
W01 Bromatologia – zagadnienia wstępne
W02 Węglowodany: podział, budowa, właściwości, rola żywieniowa, znaczenia błonnika pokarmowego w żywieniu
W03 Białka: rodzaje i występowanie w żywności, właściwości, rola żywieniowa
W04 Tłuszcze – rodzaje i występowanie w żywności, rola żywieniowa tłuszczy oraz wielo- i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych
W05 Makroelementy: występowanie w środkach spożywczych, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru
W06 Mikroelementy - występowanie w środkach spożywczych, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru
W07 Witaminy rozpuszczalne w wodzie: funkcje fizjologiczne, występowanie w żywności, skutki niedoboru i nadmiaru
W08 Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: funkcje fizjologiczne , występowanie w żywności, skutki niedoboru i nadmiaru
Seminarium
Tematyka seminarium obejmowała będzie następujące zagadnienia: Nadzór nad jakością zdrowotną żywności – ustawodawstwo żywnościowe. Zatrucia i zakażenia pokarmowe pochodzenia bakteryjnego. Choroby zakaźne odzwierzęce i pasożytnicze. Dodatki do żywności. Żywność genetycznie modyfikowana. Żywność funkcjonalna. Zaburzenie odżywiania. Przegląd wybranych diet. Zalecenia żywieniowe w określonych schorzeniach. Suplementy diety. Interakcja leków z pożywieniem.
Ćwiczenia laboratoryjne
Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych (student zobowiązany jest wykonać dziesięć spośród poniżej wyszczególnionych ćwiczeń praktycznych):
L01 Oznaczanie chlorków w soku z kapusty kiszonej i ogórków kiszonych metodą Mohra.
L02 Oznaczanie kwasu benzoesowego w napoju bezalkoholowym metodą miareczkową
L03 Identyfikacja cukrów w produktach spożywczych metodą chromatografii cienkowarstwowej (TLC).
L04 Oznaczanie zawartości cukrów redukujących przed i po inwersji w miodzie pitnym metodą Lane-Eynona.
L05 Analiza jakościowa tłuszczów: oznaczanie stopnia kwasowości tłuszczu; Oznaczanie zawartości nadtlenków; wykrywanie jełczenia ketonowego próbą Taufla i Thalera, wykrywanie aldehydu epihydrynowego.
L06 Oznaczanie witamin: Oznaczanie zawartości witaminy C w soku z kiszonej kapusty i soku z cytryny metodą miareczkową. Oznaczanie witaminy E metoda spektrofotometryczną w produktach tłuszczowych.
L07 Oznaczanie aktywności diastazowej miodu wg PN-88/A-77626
L08 Oznaczanie substancji antyodżywczych – szczawianów oraz tiocyjanów - w produktach spożywczych
L09 Oznaczanie związków fenolowych w środkach spożywczych
L10 Wykrywanie obecności ditlenku siarki w winie.
L11 Oznaczanie zawartości białka w mleku.
Kierunek studiów
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: | W cyklu 2024/25-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
EKW1 podstawowe składniki odżywcze, zapotrzebowanie na nie organizmu, ich znaczenie, fizjologiczną dostępność i metabolizm oraz źródła żywieniowe D.W30
EKW2 metody stosowane do oceny wartości odżywczej żywności D.W31
EKW3 problematykę substancji dodawanych do żywności, zanieczyszczeń żywności oraz niewłaściwej jakości wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością D.W32
EKW4 problematykę żywności wzbogaconej, suplementów diety i środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego D.W33
EKW5 metody oceny sposobu żywienia człowieka zdrowego i chorego D.W34
EKW6 podstawy interakcji lek – żywność D.W35
EKW7 wymagania i metody oceny jakości suplementów diety, w szczególności zawierających witaminy i składniki mineralne D.W36
EKW8 metody żywienia pacjentów dojelitowo D.W37
Umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
EKU1 charakteryzować produkty spożywcze pod kątem ich składu i wartości odżywczej D.U23
EKU2 przeprowadzać ocenę wartości odżywczej żywności metodami obliczeniowymi i analitycznymi (w tym metodami chromatografii gazowej i cieczowej oraz spektrometrii absorpcji atomowej) D.U24
EKU3 oceniać sposób żywienia w zakresie pokrycia zapotrzebowania na energię oraz podstawowe składniki odżywcze w stanie zdrowia i choroby D.U25
EKU4 wyjaśniać zasady i rolę prawidłowego żywienia w profilaktyce i przebiegu chorób D.U26
EKU5 oceniać narażenia organizmu ludzkiego na zanieczyszczenia obecne w żywności D.U27
EKU6 przewidywać skutki zmian stężenia substancji czynnej we krwi w wyniku spożywania określonych produktów spożywczych D.U28
EKU7 wyjaśniać przyczyny i skutki interakcji między lekami oraz lekami a pożywieniem D.U29
EKU8 udzielać porad pacjentom w zakresie interakcji leków z żywnością D.U30
EKU9 udzielać informacji o stosowaniu preparatów żywieniowych i suplementów diety D.U31
Kompetencje społeczne (postawy)
EKK1 Potrafi podjąć współpracę z innymi przedstawicielami zawodów medycznych
EKK2 Potrafi prowadzić edukację żywieniową i profilaktykę chorób dietozależnych
EKK3 Potrafi edukować w zakresie wspomagania prowadzonej farmakoterapii poprzez właściwe postepowanie żywieniowe
EKK4 Kontynuuje dalszą naukę w celu poszerzania i uaktualniania wiedzy
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
M1 Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M2 Wykład konwersatoryjny
M3 Ćwiczenia laboratoryjne
Ocena formująca
Laboratorium
OF1 Wykonanie ćwiczenia praktycznego
OF2 Przygotowanie sprawozdanie z ćwiczenia laboratoryjnego
OF3Krótki sprawdzian pisany przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczenia
Seminarium
OF4 Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej
OF5 Kolokwium końcowe
Ocena podsumowująca
OP1 Egzamin
OP2 Średnia ważona ocen formujących (w przypadku ćwiczeń laboratoryjnych oraz seminarium)
Warunki zaliczenia
Wykład
Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami otwartymi oraz zamkniętymi. Ocenę pozytywną otrzymują studenci, którzy uzyskali co najmniej 60%, punktów możliwy do uzyskania .
Seminarium
Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie i przedstawieni prezentacji multimedialnej na zaproponowany przez prowadzącego temat oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego tematycznie związanego z poruszanymi na zajęciach tematami. Ocenę pozytywną otrzymują studenci, którzy uzyskali co najmniej 60%, punktów możliwy do uzyskania podczas cyklu zajęć.
Ćwiczenia laboratoryjne
Warunkiem zaliczenia jest: (I) wykonanie dziesięciu wskazanych przez prowadzącego ćwiczeń, (II) przygotowanie raportu z przeprowadzonych doświadczeń (III) zaliczenie krótkich testów tematycznie związanych z wykonywanymi ćwiczeniami.
Ocenę końcową ustala się na podstawie procentowej liczby punktów uzyskanych z zajęć. Na ocenę wpływają punkty uzyskane za wykonanie ćwiczenia (max. 1 pkt), punkty uzyskane ze sprawdzianu wiedzy (max. 5 pkt.) i sprawozdania, raportu z ćwiczeń (max. 4 pkt).
Ocenę pozytywną otrzymują studenci, którzy uzyskali co najmniej 60%, punktów możliwy do uzyskania podczas cyklu zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Gertig H., Przysławski J. Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu. PZWL Warszawa 2006
2. Sikorski Z. E. Chemia żywności WNT Warszawa 2007
3. H. Grajeta Wybrane zagadnienia z analizy żywności i żywienia człowieka. Wrocław 2012
Literatura uzupełniająca
1. Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL Warszawa 2014
2. Szczepaniak W. Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa 2012
3. Zachwieja Z. (red.) Leki i pożywienie-interakcje, MedPharm Polska, Wrocław 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: