Wychowanie fizyczne - Pływanie 8-WF-P
1. Oswojenie ze środowiskiem wodnym. Zwiększenie
pływalności poprzez ćwiczenia wypornościowe.
2. Nauka pływania na piersiach i grzbiecie
. Pływanie stylem pomocniczym tzw. „pieskiem”.
3. Nauka pływania stylem grzbietowym:
a. prawidłowe ułożenie ciała podczas pływania grzbietem.
b. praca nóg w grzbiecie.
c. pracy ramion w grzbiecie.
d. koordynacja pracy nóg i ramion.
e. start w stylu grzbietowym.
f. nawrót prosty.
4. Nauka nurkowania
5. Nauka pływania kraulem:
a. prawidłowe ułożenie ciała.
b. praca nóg w kraulu.
c. praca ramion w kraulu i jej koordynacja z oddychaniem
d. koordynacja pracy nóg, ramion i oddychania.
e. nawrót prosty w kraulu.
6. Nauka pływania stylem klasycznym:
a. praca nóg
b. praca ramion i koordynacja z oddychaniem
c. koordynacja pracy nóg, ramion i oddychania
d. nawrót prosty w stylu klasycznym
7. Nauka skoku do wody /skok startowy ze słupka/
W cyklu 2023/24-Z:
1. Oswojenie ze środowiskiem wodnym. Zwiększenie |
W cyklu 2023/24-L:
1. Oswojenie ze środowiskiem wodnym. Zwiększenie |
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student identyfikuje style pływackie i związane z nimi przepisy. Orientuje się zagadnieniach ratownictwa wodnego.
Umiejętności: Student legitymuje się umiejętnością pływania dwoma stylami na poziomie techniki użytecznej.
Kompetencje społeczne: Student potrafi współpracować w zespole, wykazuje odpowiedzialność za współćwiczących realizując zadania zgodnie z zasadami BHP obowiązującymi na basenie.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
Formy zaliczenia: umiejętność pływania dwoma stylami na poziomie techniki użytecznej.
Kryteria zaliczenia: aktywne uczestnictwo w 90 % zajęć.
Prowadzący podczas pierwszych zajęć w semestrze określa i podaje do wiadomości szczegółowe warunki zaliczenia (sposób i termin usprawiedliwienia nieobecności, ilość, termin i sposób odrabiania nieobecności).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bartkowiak E.: Sportowa technika pływania, Warszawa 1995
2. Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Biblioteka sportowa. Warszawa 1999.
3. Bielec G., Klajman P..: Zabawy w wodzie głębokiej dla dzieci na etapie nauki pływania. Wychowanie fizyczne i zdrowotne.
4. Czabański B., Fiłon M., Zatoń K.: Elementy teorii pływania, AWF Wrocław 2003.
5. Matynia J., Rostakowska E.: Zabawy i gry ruchowe w wodzie, AWF Poznań 1979.
6. Matynia J., Rostakowska E.: Zabawy i gry ruchowe w nauczaniu pływania. Monografie, AWF Poznań 1989.
7.Owczarek S.: Korekcja wad postawy. Pływanie i ćwiczenia w wodzie, Warszawa 1999.
8. Orzechowski K., Waade B.: Wskazówki metodyczne-organizacyjne w nauczaniu pływania. AWF Gdańsk. 1993
Literatura uzupełniająca:
1. Bartkowiak E., Witkowski M.: Nauczanie pływania- podstawy bezpieczeństwa w wodzie. Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1986.
2. Czabański B.: Proces nauczania i uczenia się techniki sportowej, a podstawy wykształcenia ogólnego, AWF Wrocław 1989.
3. Dybińska E.: Pływanie sportowe i ratunkowe. Teoria i metodyka, AWFiS Gdańsk 2000.
4. Iwanowski W.: Pływanie korekcyjno – lecznicze w przypadkach bocznych skrzywień kręgosłupa, Szczecin 1999.
5. Wiesner W.: Naucz pływać swoje dziecko, AWF Wrocław 1992
6. Wiesner W.: Nauczanie- uczenie się pływać, AWF Wrocław 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: