Filozofia (przedmiot humanistyczny) 9.1-BO-I-F
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z teoretyczną wiedzą pozwalającą na pogłębienie i doskonalenie umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie:
1) krytycznego analizowania i zrozumienia kluczowych pojęć, idei i kierunków filozoficznych,
2) jasnego, konsekwentnego, jednoznacznego formułowania myśli i poglądów na temat postaw i zachowań indywidualnych i społecznych, a także argumentowania w tym aspekcie,
3) praktycznego stosowania pojęć filozoficznych w wymiarze publicznym i prywatnym pozwalającego uzasadnić merytorycznie ogląd stanu faktycznego, jak i prawnego.
Student posługuje się złożoną i rozbudowaną wiedzą w celu analizowania, interpretowania i projektowania złożonych strategii działań odnoszących się do problematyki związanej z funkcjonowaniem instytucji prawnych, tj. organy pomocy prawnej, wymiaru sprawiedliwości, bezpieczeństwa i porządku wewnętrznego, a także generujących rozwiązania problemów prawnych - prognozowania ich przebiegu, rozwiązania, przewidywania skutków planowanych i podejmowanych działań. Ponadto, ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności filozoficznych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego również w kontekście filozoficznym, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w oparciu o znane i sprawdzone tezy filozoficzne.
Zakres tematyczny:
1. Filozofia starożytna w Grecji i Rzymie;
2. Nurty filozoficzna w Średniowieczu od św. Augustyna do Bernarda z Clairvaux i od Alberta Wielkiego do Marsyliusza z Padwy;
3. Filozofia Renesansu i humanizmu (XV-XVI w.);
4. Racjonalistyczna i empirystyczna filozofia XVII w;
5. Filozofia doby Oświecenia;
6. System filozoficzny I. Kanta;
7. Niemiecki idealizm;
8. Filozofia od A. Schopenhauera do K. Marksa;
9. Filozofia życia;
10. Fenomenologia, egzystencjalizm i hermeneutyka;
11. Filozofia analityczna;
12. Współczesna filozofia teoretyczna i praktyczna.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja, ekonomia) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania otoczenia biznesowego (K_W02)
Umiejętności (U)
1. Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role (K_U02)
2. Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł (K_U07).
Kompetencje społeczne (K)
1. Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K01);
2. Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K03);
3. Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04).
Kryteria oceniania
Praca semestralna związana z tematyką realizowaną na wykładach.
Literatura
A. Kenny (red.), Oksfordzka ilustrowana historia filozofii, Poznań 2001;
O. Höffe, Mała historia filozofii, Warszawa 2006;
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, Warszawa 2005;
W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, wyd. III-uzupełnione i poprawione, Toruń 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: