Podstawy budownictwa dla prawników - blok budowlany 9.1-BO-I-PBP
Celem prowadzenia zajęć jest nabycie przez studenta wiedzy na temat rodzaju i zadań podstawowych ustrojów budowlanych takich jak: fundamenty, ściany, nadproża, stropy. Student powinien poznać warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki, zwłaszcza w zakresie wytrzymałości, różnych izolacji i bezpieczeństwa pożarowego.
Ponadto powinien nabyć praktycznych umiejętności związanych z analizą podstawowej dokumentacji budowlanej.
W zakresie kompetencji społecznych student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych,
ma świadomość odpowiedzialności za skutki prowadzonej dokumentacji budowlanej.
. Zakres tematyczny:
1. Problematyka budownictwa, definicje, klasyfikacje i układy konstrukcyjne.
2. Prawne i techniczne aspekty stosowania materiałów konstrukcyjnych oraz ogólna charakterystyka i warunki stosowania konstrukcji drewnianych, murowych, stalowych i żelbetowych.
3. Rozróżnienie oraz zadania ustrojów i elementów budynków.
4. Grunty i fundamentowanie.
5. Ściany- zadania, rozróżnienie i elementy ścian. Przewody wentylacyjne, spalinowe
6. i dymowe. Izolacyjność cieplna ścian zewnętrznych i wymagania przeciwpożarowe.
7. Schody. Zasady kształtowania schodów.
8. Stropy. Warunki wytrzymałościowe, akustyczne i przeciwpożarowe.
9. Podłogi w budynkach.
10. Rodzaje pokryć dachowych. Stropodachy.
11. Okna i przegrody ruchome służące komunikacji w budynkach.
12. Wybrane warunki techniczne użytkowania budynków.
13. Podstawowa dokumentacja budowlana.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
1. Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja, ekonomia) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania otoczenia biznesowego (K_W02);
2. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (K_W03);
3. Zna podstawowe ekonomiczne i gospodarcze, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z działaniem administracji publicznej, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego (K_W04);
4. Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjnych i prawnych (K_W05);
5. Objaśnia reguły zarządzania i administrowania (K_W08);
Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach (K_W09).
Umiejętności (U)
1. Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu administracji i nauk pokrewnych (K_U01);
2. Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł (K_U07);
3. Poprawnie stosuje terminologię prawniczą (K_U08).
Kompetencje społeczne (K)
1. Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K01);
2. Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role (K_K02);
3. Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04);
4. Przestrzega zasady bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt, umie postępować w stanach zagrożenia (K_K05).
Kryteria oceniania
Projekt obejmujący tematykę realizowaną na warsztatach. Pod uwagę brana jest także aktywność studenta na zajęciach
Literatura
1. Praca zbiorowa pod kier. L. Lichołai: Budownictwo ogólne. T. 3 Elementy budynków, podstawy projektowania. Arkady, Warszawa 2008;
2. Praca zbiorowa pod kier. Buczkowskiego W.: Budownictwo ogólne. T. 4 Konstrukcje budynków. Arkady, Warszawa 2009;
3. J. Sieczkowski, T. Nejman: Ustroje budowlane. Politechnika Warszawska, Warszawa 2002;
4. Markiewicz P.: Budownictwo dla architektów. „ARCHI-PLUS”, Kraków 2006;
5. Neufert E.: Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego. Arkady, Warszawa 2007;
6. Popek M., Wapińska B.: Podstawy budownictwa. WSiP, Warszawa 2009;
7. Mirski J. Z., Łącki K.: Budownictwo z technologią. WSiP, Warszawa1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: