Protokół dyplomatyczny w biznesie 9.1-BO-I-PDB
Przedmiot skupia się na zakresie poprawnych i ogólnie przyjętych zachowań w stosunkach biznesowych z przełożonymi, współpracownikami, klientami i partnerami handlowymi. Studenci poznają i ćwiczą zarówno indywidualnie, jak i grupowo zachowania zgodne z zasadami protokołu dyplomatycznego i etykiety zawodowej. Przedmiot służy doskonaleniu umiejętności interpersonalnych na rynku pracy. Umiejętności te przyczyniają się do pozytywnego kształtowania wizerunku własnego w rolach społecznych i organizacyjnych oraz wizerunku instytucji, którą reprezentują. Studenci uczą się prawidłowych norm zachowań w sytuacjach profesjonalnych i społecznych w kontaktach z przełożonymi, współpracownikami i klientami.
Zakres tematyczny:
1. Pojęcie i podstawowe zasady kultury biznesu;
2. Komunikacja interpersonalna;
3. Korespondencja służbowa;
4. Autoprezentacja (w tym: przygotowanie CV, listu motywacyjnego, rozmowa kwalifikacyjna);
5. Wystąpienia publiczne i wizerunek;
6. Przyjmowanie gości zagranicznych i procedencja, protokół dyplomatyczny;
7. Różnice kulturowe w biznesie;
8. Rola języka w biznesie i negocjacje.
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
1. Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja, ekonomia) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania otoczenia biznesowego (K_W02);
2. Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (K_W03);
3. Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania sektora prywatnego (K_W06);
4. Zna podstawowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej (K_W07);
5. Zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia biznes planów (K_W10).
Umiejętności (U)
1. Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego (K_U01);
2. Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich (K_U02);
3. Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole (K_U03);
4. Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K_U04);
5. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 (K_U05);
6. Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł (K_U07);
7. Poprawnie stosuje terminologię prawniczą (K_U08).
Kompetencje społeczne (K)
1. Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K01);
2. Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych (K_K03);
3. Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu (K_K04).
Kryteria oceniania
Projekt obejmujący tematykę omawianą na wykładach i realizowaną na warsztatach.
Literatura
I. Kamińska-Radomska, Kultura biznesu. Normy i formy, Warszawa 2012.
R. Jay, Rozmowa kwalifikacyjna, Warszawa 2010.
J. Middleton, Zwycięskie CV, Poznań 2007.
J. Baney, Komunikacja interpersonalna, Warszawa 2009.
N. Goldstein, S. Martin, R. Cialdini, Tak! 50 sekretów nauki perswazji, Warszawa 2008.
Latour B., Sztuka komunikacji, Kraków 2007.
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2008.
T. Orłowski, Protokół dyplomatyczny. Ceremoniał i etykieta, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: