Historia administracji 9.1-HtA
A. Problematyka wykładu
Cechy charakterystyczne i podstawowe zasady organizacji starożytnej, średnio-wiecznej i nowożytnej administracji państwowej, administracja wczesno nowożytne,
Administracja centralna i terytorialna Francji doby absolutyzmu,
Monarchie absolutyzmu oświeconego (Prusy i Austria) - Pozycja monarchy,
administracja centralna i terenowa, korpus urzędniczy,
Początki monarchii konstytucyjnej – przemiany ustroju administracji czasów pa-nowania Stanisława Augusta Poniatowskiego i reform Sejmu Wielkiego. Polska myśl administracyjna doby Oświecenia. Administracja w okresie insurekcji kościuszkow-skiej.
Myśl ekonomiczno – administracyjna doby nowożytnej
Doktryny ekonomiczne: merkantylizm, kameralizm i policyzm, fizjokratyzm.
Myśl polityczno – administracyjna, początki i rozwój. Nauka o policji.
Administracja francuska doby rewolucji i czasów napoleońskich
Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela – znaczenie dla działalności aparatu
administracyjnego. Reformy zarządu lokalnego o charakterze samorządowym doby rewolucji francuskiej. Administracja centralna czasów napoleońskich – podział
resortowy. Nowy model administracji lokalnej – urząd prefekta.
Administracja a konstrukcja państwa prawnego. Reformy administracji pruskiej w XIX wieku. Powstanie i rozwój samorządu terytorialnego w Prusach. Ustrój admini-stracyjny Austrii i Austro – Węgier. Administracja centralna i lokalna. Władze auto-nomiczne i samorządowe.
Wielka Brytania i Francja. Pozycja monarchy i prezydenta w systemie organów władzy wykonawczej. System rządów parlamentarno – gabinetowych.
Odpowiedzialność ministrów. Administracja terytorialna i samorządowa.
Administracja na ziemiach polskich pod zaborami – zabór rosyjski.
Ustrój administracji Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego. Unifikacja systemu administracji Królestwa Polskiego i Cesarstwa Rosyjskiego po powstaniu listopadowym.
Administracja na ziemiach polskich pod zaborami – zabory pruski i austriacki
Administracja Wolnego Miasta Krakowa. Autonomia Galicyjska. Administracja i Samorząd terytorialny w zaborze pruskim. Odrębności ustrojowe Wielkiego Księstwa Poznańskiego.
Narodziny idei sądowej kontroli administracji w XIX wieku. Francuska Rada Sta-nu jako pierwowzór sądu administracyjnego. Rozwój sądownictwa administracyjne-go w Austrii i Prusach.
Niemcy –Lorenz von Stein – początki nauki administracji. Rudolf von Gneist – idee sądownictwa administracyjnego i samorządu terytorialnego. Nauki administra-cyjne w
Rosji. Polskie nauki prawno administracyjne w dobie zaborów.
Administracja współczesna – ewolucja ustroju administracji po I wojnie świato-wej. Zadania administracji w ujęciu doktryn XX wieku. Przemiany modelu admini-stracji państw liberalno – demokratycznych.
Reżimy autorytarne – głowa państwa, administracja terytorialna.
Administracja państwa totalitarnych – państwa faszystowskie – Włochy i III Rze-sza.
Administracja Rosji bolszewickiej i ZSRR.
Administracja II Rzeczypospolitej
Administracja centralna, administracja ogólna przed i po unifikacji 1928 r. Samo-rząd terytorialny. Sądownictwo administracyjne i inne formy kontroli administracji. Polskie Państwo Podziemne.
Administracja centralna i terytorialna w latach 1944 – 1947. Ustrój administracji w okresie obowiązywania tzw. małej konstytucji z 1947 r. Administracja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
Problematyka ćwiczeń - opracowywane tematów zgodnie z tempem realizacji wyżej przedstawionych tematów wykładowych.
Dyscyplina
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: Realizowany w terenie Lektura monograficzna Realizowany zdalnie Realizowany w sali Mieszany: realizowany zdalnie i w sali | W cyklu 2022/23-Z: Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W zaawansowanym stopniu student zna wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu administracji publicznej i gospodarczej.
K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K05 Student przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt i umie postępować w stanach zagrożenia.
K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin,
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne,
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne,
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny,
Egzamin pisemny z materiału objętego wykładem oraz zaliczenie na ocenę z ćwi-czeń.
Egzamin obejmuje 4 pytania otwarte, za każde można zdobyć 25 punktów. Liczba punktów przeliczana jest na ocenę według zasad: 100 – 92 pkt – bdb (5); 91- 84 pkt – db+ (4,5); 83 – 74 pkt – db (4,0); 73 – 64 pkt – dst+ (3,5); 63-50 pkt – dst (3,0); 49 – 0 pkt – ndst. Czas trwania egzaminu – 45 minut.
Zaliczenie materiału ćwiczeniowego obejmuje także 4 pytania proste, punktowane według powyższych zasad. Czas trwania zaliczenia – 45 minut. Dodatkowo w przypadku zaliczenia ćwiczeń brane są pod uwagę oceny z prac studenckich oraz aktywność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej
B. Kudrycka, P. Suwaj, B. Guy Peters (red.), Nauka administracji, Warszawa 2009.
H. Izdebski, Historia administracji, wyd. 5, Warszawa 2001. .
W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989, Warszawa 2007.
J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003.
T. Maciejewski, Historia administracji, Warszawa 2006.
M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2007.
D. Janicka, Ustrój administracji w nowożytnej Europie, Toruń 2002.
A. Bereza, G. Smyk, W. P. Tekely, A. Wrzyszcz, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989.Wybór źródeł, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: