Kontrola w administracji 9.10.Z-KLN
W ramach przedmiotowego wykładu przedstawione zostaną problemy związane z postępowaniem kontrolnym przeprowadzanym w ramach administracji rządowej. Poruszone zostaną zagadnienia związane z pojęciem kontroli oraz pojęć związanych z pojęciem kontroli. Dokonane zostanie rozróżnienie między kontrolą a nadzorem. Przedstawione zostaną kryteria kontroli oraz jej rodzaje. Odrębnym zakresem zainteresowania będą cele kontroli. Poruszone zostaną zagadnienia odnoszące się do pojęcia kontrolnego stosunku administracyjnoprawnego. Szczególna uwaga zwrócona będzie na zasady postępowania kontrolnego, a w szczególności zasada legalności czy prawdy obiektywnej a także planowania kontroli. Przedmiotem pogłębionej analizy uczynione zostaną podmioty postępowania kontrolnego, a zatem organu kontrolującego i podmiotu kontrolowanego. W kontekście organu kontrolującego omówione będą zagadnienia związane z właściwością tego organu, gwarancjami bezstronności przeprowadzanej kontroli, czyli wyłączenie obligatoryjne i fakultatywne pracownika przeprowadzającego kontrolę. Przedstawiona zostanie pozycja prawna podmiotu kontrolowane i przysługujące mu uprawnienia w ramach tego postępowania. Dopełnieniem tej części rozważań będzie prezentacja uczestników postępowania kontrolnego. Istotną częścią wykładu będzie przedstawienie poszczególnych etapów postępowania kontrolnego począwszy od prezentacji zagadnień związanych z planowaniem kontroli i wyłanianiem kontrolera czy zespołu kontrolerów, poprzez wszczęcie takiego postępowania, a następnie pogłębiona analiza postępowania dowodowego prowadzonego w ramach tego postępowania. Końcowa część wykładu poświęcona zostanie zagadnieniom związanym z postępowaniem odwoławczym w ramach postępowania kontrolnego i podejmowane w tym zakresie rozstrzygnięcia.
Na ćwiczeniach prezentowane będą z udziałem studentów wybrane podmiotowo i przedmiotowo kontrole, dokonywana będzie analiza rozstrzygnięć podejmowanych w następstwie przeprowadzonej kontroli.
Ćwiczenia służą pogłębieniu wiadomości z wybranych zagadnień ogólnego postępowania sądowoadministracyjnego i postępowań uproszczonych o charakterze administracyjnym
Efektem kształcenia jest zdobycie przez studenta poszerzonej wiedzy na temat postępowania kontrolnego w administracji z możliwością nabycia umiejętności w zakresie sporządzania pism przydatnych w ramach postępowania kontrolnego
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych.
K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej.
K_W08 Objaśnia reguły zarządzania i administrowania.
K_W09 Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów.
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U06 Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).
K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: ustna
Forma zaliczenia zajęć praktycznych
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, sporządzanie projektów pism
Odpowiedzi na pytania i aktywność studenta oraz umiejętność rozwiązania kazusów, przejrzystość wypowiedzi, logiczność rozumowania, prawidłowość zastosowanej normy prawnej punktowane w skali od 2 – 5,
suma z ocen z wylosowanych 5 pytań: 25 - 24 bdb, 23-21 db plus, 20-18 db,17-16 dst plus; 15-14 dst; poniżej i 13 ndst; zaliczenie: ocena z przygotowanej i zaprezentowanej prezentacji, na która składa się: ujęcie merytoryczne, kompleksowe tematu, sposób przedstawienia, przytoczone źródła;
Literatura
Akty normatywne regulujące obszar kontroli: PIP, PIW, PIF, ITD.,Policji etc.
B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2012 B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Wolters Kluwers, Warszawa 2018
J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Wrocław 2014;
Jagielski, J., Kontrola administracji publicznej, Warszawa 2007.
Jędrzejewski, S., Kontrola administracji, Poznań 2000.
A. Korzeniowska-Polak, Petycje, wnioski i skargi – rozgraniczenie pojęć i funkcji instytucji, [w:] Powszechne środki ochrony prawnej – skargi, wnioski i petycje, red. M.Błachucki, G. Sibiga, Wrocław 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: