Administracja i struktury bezpieczeństwa i porządku publicznego w krajach zachodnich 9.10.Z-S-AiS
1.Geneza i charakter systemów policyjnych w Europie.
2.Współpraca policyjna państw Unii Europejskiej w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej.
3.Układ z Schengen i jego przełożenie na działalność policji w UE.
4.Europol – zasady działania i współpracy z policją państw członkowskich UE.
5.Zwalczanie nielegalnej imigracji na poziomie europejskim.
6.Działalność organów bezpieczeństwa i porządku publicznego w Wielkiej Brytanii.
7.Działalność organów bezpieczeństwa i porządku publicznego w RFN.
8.Działalność organów bezpieczeństwa i porządku publicznego w Republice Włoskiej
9.Działalność organów bezpieczeństwa i porządku publicznego we Francji.
10.Działalność organów bezpieczeństwa i porządku publicznego w Królestwie Hiszpanii.
11.Działalność organów bezpieczeństwa i porządku publicznego w Portugalii
12.Działalność organów bezpieczeństwa i porządku publicznego w Gracji.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych.
K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej.
K_W09 Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U05 Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
K_U06 Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT).
K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
K_U09 Pisemnie przygotowuje i dobrze dokumentuje opracowania zagadnień administracyjnoprawnych w j. polskim i j. obcym.
K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: ustna
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
1) Zaliczenie wykładu na podstawie pracy pisemnej podsumowującej znajomość zagadnień omawianych na zajęciach.
2) Podstawą zaliczenia konwersatorium jest multimedialna prezentacja studentów, pracujących w dwuosobowych zespołach.
Literatura
1.Piotr Wawrzyk – Bezpieczeństwo wewnętrzne Unii Europejskiej, Warszawa 2012
2. Andrzej Misiuk, Arkadiusz Letkiewicz Mariusz Sokołowski, Policje Unii Europejskiej, Warszawa 2012.
3.Bogusław Banaszak i inni, System ochrony praw człowieka Wyd. Zakamycze 2005,
4.Małgorzata Czuryk i inni, Prawo policyjne, Warszawa 2014.
5. Łukasz Koba, Współpraca policyjna państw członkowskich
Unii Europejskiej w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Zeszyt 64/2010
6.Policja na świecie — wybrane artykuły z czasopism policyjnych Biblioteki WSPol. W Szczytnie z lat 2000–2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: