Prawa człowieka i system ich ochrony 9.11-PCS
Wykłady:
I. Metodologia i przedmiot praw człowieka
• Stadia myślenia o prawach człowieka
• Współczesne pojęcie praw człowieka
• Podstawowe pojęcia: wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela
• Generacje praw człowieka;
• Kategorie praw człowieka;
• Ochrona praw człowieka: w znaczeniu wąskim i szerokim; uprzednia i na-stępcza;
• System ochrony praw człowieka: krajowy, ponadnarodowy, międzynaro-dowy (regionalny i uniwersalny)
II. System ochrony wolności i praw człowieka i obywatela w Konstytucji Rzeczy-pospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
• Geneza i systematyka Rozdziału II Konstytucji RP
• Zasady przewodnie statusu jednostki: godność, wolność, równość
• Horyzontalne i wertykalne obowiązywanie wolności i praw
III. System ochrony wolności i praw człowieka i obywatela w Konstytucji Rzeczy-pospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
• Podmioty wolności i praw
• Zakres przedmiotowy wolności i praw
• Granice w korzystaniu z wolności i praw
IV. Konstytucyjne środki ochrony wolności i praw w Polsce
• Prawo do sądu
• Instancyjność postępowania sądowego
• Prawo do odszkodowania
• Prawo składania petycji, skarg i wniosków
• Prawo do wystąpienia z wnioskiem do Rzecznika Praw Obywatelskich
• Prawo do indywidualnej skargi konstytucyjnej
V. Pozakonstytucyjne środki ochrony wolności i praw w Polsce
• Urząd Ochrony Danych Osobowych
• Instytut Pamięci Narodowej
• Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu
• Rzecznik Praw Ubezpieczonych
• Ochrona praw konsumentów
VI. Skarga do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
• Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
• Protokół nr 14 i inne Protokoły Dodatkowe do Konwencji
• Rada Europy
• Art. 34 i 35 Konwencji
• Prawo do skargi jako najważniejszy element systemu ochrony
• Warunki dopuszczalności skargi: kryteria formalne, proceduralne podstawy niedopuszczalności, podstawy niedopuszczalności odnoszące się do wła-ściwości Trybunału, niedopuszczalność oparta na meritum sprawy
• Formularz skargi
VII. Wykonywanie wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
• Art. 46 Konwencji
• Komitet Ministrów
• Departament Wykonywania Wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
• Program Działań Rządu ws. Wykonywania wyroków Europejskiego Trybu-nału Praw Człowieka wobec Rzeczypospolitej Polskiej
• Podkomisja sejmowa ds. wykonywania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
• Teoria a praktyka
Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do przedmiotu
• Program wykładów i ćwiczeń
• Koncepcja „systemu ochrony praw człowieka”
• Źródła i literatura przedmiotu
• Metoda – case study według IESE Business School: Problem, Kryteria, Op-cje, Analiza, Decyzja, Plan działania
2. Case study – godność człowieka, prawna ochrona życia – 15 października, 22 października
• Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 30 września 2008 r. sygn. akt K 44/07
3. Case study – wolności i prawa osobiste
• Nietykalność osobista – art. 41 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt SK 5/02
• Prawo do prywatności i prawo do ochrony danych osobowych – art. 47 i 51 Konstytucji RP – Wyrok TK z 20 stycznia 2015 r. sygn. akt K 39/12
• Wolność religii – art. 53 Konstytucji RP – Wyrok TK z 6 października 2015 r. sygn. akt
4. Case study – wolności i prawa polityczne
• Wolność pokojowych zgromadzeń – art. 57 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt K 21/05
• Wolność zrzeszania się – art. 59 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt K 26/98
• Prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej – art. 61 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt K 38/01
5. Case study – wolności i prawa społeczne
• Prawo do własności – art. 64 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt P 11/98
• Prawo do ochrony zdrowia – art. 68 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt K 14/03
• Ochrona praw dziecka – art. 72 Konstytucji RP – Wyrok TK sygn. akt K 18/02
6. Case study – wybranych orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.
7. Case study – wybranych orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.
K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa.
K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną
Kryteria:
5 punktów – dst
6 punktów – dst+
7 punktów – db
8 punktów – db+
9-10 punktów – bdb
I wielokrotności.
Praktyki zawodowe
Dla studentów zainteresowanych praktyczną stroną wiedzy istnieje możliwość odbycia wizyt studyjnych w konstytucyjnych organach państwa (Sejm, Senat, ministerstwa, Sąd Najwyższy, Trybunał Konstytucyjny itp.).
Ponadto studenci mogą odbyć praktyki zawodowe w wybranych ministerstwach i instytucjach zajmujących się ochroną praw człowieka.
Literatura
• Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M., Wieruszewski R., Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Zakamycze 2003.
• Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M., Prawa człowieka, Warszawa 2019.
• Gronowska B., Jasudowicz T., Balcerzak M., Lubiszewski M., Mizerski R., Prawa człowieka i ich ochrona. Podręcznik dla studentów prawa i admini-stracji, Toruń 2005.
• Hołda J., Hołda Z., Ostrowska D., Rybczyńska J.A., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Warszawa 2011.
• Jabłoński M., Jarosz-Żukowska S., Prawa człowieka i system ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2010.
• Kuźniar R., Prawa człowieka. Prawo, instytucja, stosunki międzynarodowe, Warszawa 2000, 2002
• Łopatka A., Jednostka. Jej prawa człowieka, Warszawa 2002.
• Mazurek F.J. Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin 2001.
• Orzeszyna K., Skwarzyński M., Tabaszewski T., Prawo międzynarodowe praw człowieka, Warszawa 2020.
• Wolności i prawa jednostki oraz ich gwarancje w praktyce, red. L. Wiśniew-ski, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: