Niesłuszne skazanie 9.11-X-WM2
1. Niesłuszne skazania a pomyłki sądowe - wyjaśnienie pojęć
2. Innocence Project i Innocence Network oraz rola klinik prawa - początki walki o sprawiedliwość i zmiany w prawie
3. Czynniki niesłusznych skazań, skala zjawiska oraz dane statystyczne
4. Dowód winy czy „dowód” niewinności? - interpretacja kryminalistycznych badań genetycznych
5. Wpływ niesłusznych skazań na ofiary przestępstw
6. Problematyka kary śmierci
7. Case study - Levon Brooks (State of Mississippi)
8. Case study - Kennedy Brewer (State of Mississippi)
9. Case study - Franky Carrillo Jr. (State of California)
10. Case study - Thomas Haynesworth (State of Virginia)
11. Case study - Chester Hollman (State of Philadelphia)
12. Case study - Kenneth Wyniemko (State of Michigan)
13. Case study - Barry George v. England and Wales Court of Appeal
14. Case study - Amanda Knox i Raffaele Sollecito (Perugia, Włochy)
15. Przeciwdziałanie zjawisku - problemy przyszłości
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej.
K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.
K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych.
K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku.
K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany.
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Wykład:
• Obecność na zajęciach
• Test końcowy, 15 pytań, jednokrotnego wyboru, cztery odpowiedzi do wyboru
• Skala oceniania:
Najwyższy Najniższy Nazwa oceny
100,00 % 92,00 % 5,0 (bdb)
91,99 % 84,00 % 4,5 (db+)
83,99 % 74,00 % 4,0 (db)
73,99 % 64,00 % 3,5 (dst+)
63,99 % 50,00 % 3,0 (dst)
49,99 % 0,00 % 2,0 (ndst)
Literatura
1. Aannikova L., Skazani. Historie skrzywdzonych przez system, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 2021.
2. Cioch P., Problematyka niesłusznego skazania w Stanach Zjednoczo-nych, ,,Palestra” 2006, Nr 7-8.
3. Mazur O., Niesłuszne skazania w Polsce w opinii prokuratorów i poli-cjantów, „Palestra” 2012, Nr 3-4.
4. National Research Council, Strengthening Forensic Science in the Uni-ted States: A Path Forward, U.S. Department of Justice, Washington 2009.
5. President’s Council of Advisors on Science and Technology, Report to the President. Forensic Science in Criminal Courts: Ensuring Scienti-fic Validity of Feature-Comparison Methods, PCAST, Washington 2016.
6. Wójcikiewicz J., Wtórny transfer DNA, „Palestra” 2016, Nr 9.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: