Historia myśli ustrojowo-administracyjnej i socjologiczno-ekonomicznej 9.2-A-II-HUS
A. PROBLEMATYKA WYKŁADU:
1. Wkład myśli starożytnej w rozwój nauki o państwie, ekonomii i etyki;
2. Średniowieczne koncepcje ustrojowe, społeczne i administracyjne i ich rola w kształtowaniu tożsamości narodowej i europejskiej;
3. Renesansowy i wczesnonowożytny realizm polityczny oraz racja stanu a ich współczesny wymiar;
4. Nowatorskie rozwiązania administracyjno-prawne i gospodarcze polskiej myśli doby renesansu.
B. PROBLEMATYKA ĆWICZEŃ:
1.Założenia oraz konsekwencje reformacji i kontrreformacji i ich wpływ na rozwiązania ustrojowo-prawne, gospodarcze i etyczne;
2.Państwo dobrobytu - podstawy ideowe i wyzwania teraźniejszość;
3.Ordoliberalizm i społeczna gospodarka rynkowa jako przykład niemieckiego cudu gospodarczego;
4. Azjatycki kapitalizm państwowy jako przejaw nowoczesnej gospodarki;
5. Libertariański spór o wolność jednostki i granice aktywności państwa;
6. Wyzwania i zagrożenia XXI w. (globalizm, feminizm i genderyzm, ekologizm, terroryzm geopolityczny i militarny).
Kierunek studiów
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań.
K_W02 W pogłębionym stopniu zna charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W03 W pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości.
K_W05 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o normach regulujących zagadnienia związane z pozycją prawną obywateli oraz pracowników administracji publicznej ich postaw i uwarunkowań funkcjonalnych.
K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności.
K_W07 Ma pogłębioną znajomość zagadnień związanych z instytucjami i organami administracji publicznej oraz rozumie współzależności zachodzące między nimi, stosowane procedury, techniki, systemy operacyjne, ma poszerzoną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.
K_W08 W pogłębiony sposób objaśnia reguły zarządzania i administrowania.
Umiejętności
K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U02 Posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania, wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U03 Posiada umiejętność złożonego, praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom
K_U04 występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej oraz dziedzin pokrewnych.
K_U06 Rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U07 Posiada umiejętność spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno- praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki.
K_U08 Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia.
K_U09 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości.
K_U11 Posługuje się złożoną i rozbudowaną wiedzą w celu analizowania, interpretowania i projektowania złożonych strategii działań odnoszących się do problematyki związanej z funkcjonowaniem organów administracji, generowania rozwiązań problemów, prognozowania ich przebiegu, rozwiązania, przewidywania skutków planowanych i podejmowanych działań.
K_U12 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
K_K02 Posiada zdolność do działania w zespole, współdziałania i kooperacji, zdolność do kierowania zespołami ludzkimi.
K_K03 Ma gotowość do podejmowania nowych wyzwań zawodowych, pogłębionego wykazywania aktywności, trudu, wytrwałości w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w dziedzinie administracji publicznej, wykazywania odpowiedzialności przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa.
K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K05 Ma pogłębioną zdolność do dostrzegania i formułowania problemów merytorycznych, etycznych, społecznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, zdolność do występowania w imieniu i na rzecz podmiotów publicznych, osób trzecich.
K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno- prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: pisemna
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, projekty studenckie
Egzamin: trzy pytania otwarte z zakresu zagadnień obowiązujących do zaliczenia przedmiotu.
Skala ocen-0-40%-2,0; 41-60%-3,0; 61-70%-3,5; 71-80%-4,0; 81-90%-4,5; 91-100%-5,0.
Zaliczenie ćwiczeń: projekty studenckie połączone z prezentacją multimedialną, w których student zobowiązany jest do rozwiązania problemu badawczego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wykaz literatury:
1. K. Chojnicka, Olszewski H., Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 2004
2. Leksykon myślicieli politycznych i prawnych, red. E. Kundera i M. Maciejewski, wyd. III- zmienione i uzupełnione, Warszawa 2009
3. Doktryny polityczne XIX i XX wieku, red. K. Chojnicka, W. Kozub - Ciembroniewicz, Kraków 2000
3. A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. J. Baszkiewicz, F. Ryszka, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 1969
2. R. Tokarczyk Współczesne doktryny polityczne, Lublin 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: