Socjologia organizacji 9.2-A-II-SO
Podczas zajęć prezentowane są również zagadnienia związane z problemami struktur społecznych i ich wpływem na funkcjonowanie organizacji w przestrzeni publicznej. Mają też rozwijać świadomość społeczną studentów i kształtować ich prospołeczne postawy, w stosunku do organizacji i grup społecznych. Celem wykładu z socjologii organizacji jest nauczenie studentów umiejętności posługiwania się pojęciami z zakresu organizacji. Ponadto student powinien posiąść umiejętność rozpoznawania miejsca człowieka w organizacji oraz analizowania i rozwiązywania problemów organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem administracji.
Szczegółowa tematyka:
1.Wprowadzenie do problematyki socjologii organizacji
2.Definicja, funkcje, cechy i typologie organizacji
3.Szkoły i kierunki w socjologii organizacji
4.Metafory organizacji
5.Organizacja a otoczenie
6.Organizacja społeczna, organizacja formalna, organizacja biurokratyczna
7.Struktura społeczna i struktura organizacji
8.Komunikacja, informacja i motywacja w organizacji
9.Przywództwo i władza w organizacji
10.Rola organizacji pozarządowych w społeczeństwie obywatelskim
11.Administracja jako organizacja
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K2_W01 Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w administracji publicznej, rozumie jej źródła oraz zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, posiada
rozszerzoną wiedzę w zakresie dziedzin uzupełniających, w tym zarządzania zasobami ludzkimi.
Umiejętności: K2_U10 Posługuje się złożoną i rozbudowaną
wiedzą w celu analizowania, interpretowania i projektowania złożonych
strategii działań odnoszących się do problematyki związanej z funkcjonowaniem organów administracji, generowanie
rozwiązań problemów, prognozowanie ich przebiegu, rozwiązania,przewidywania skutków planowanych i podejmowanych działań.
Kompetencje: K2_K01 Świadomość swojej wiedzy i umiejętności,
przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i
kształcenia.
K2_K02 Zdolność do działania w zespole,współdziałania i kooperacji zdolność do kierowania zespołami ludzkimi.
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa na ocenę obejmująca tematykę omawianą podczas ćwiczeń. Pod uwagę brana jest także aktywność studenta na ćwiczeniach.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Balbin M.: Twoja rola w zespole. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
2.Kożusznik Barbara Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2011.
3.Sikorski Czesław Organizacje bez wodzów, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006
4.Sikorski Czesław Kultura organizacyjna C.H. Beck, Warszawa2002.
5.Suwaj P, Kijowski D Patologie w administracji publicznej, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2009.
6.Robbins S.: Zachowania w organizacji, Warszawa: PWE, 2004.
7.Sikorski Cz.: Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa, PWN, 1999.
Literatura uzupełniająca:
1.Sajkiewicz A. (red.): Jakość zasobów pracy. Kultura, kompetencje, konkurencyjność, Poltext, Warszawa 2002.
2.Sikorski Cz. Organizacje bez wodzów, C.H. Beck, Warszawa 2006
3.R. M. Senge, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka liczących się organizacji, Warszawa 1998.
4.Trompenaars, Ch. Hampden-Turner, Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002.
5.Suwaj P, Kijowski D., Patologie w administracji publicznej, Oficyna Wolters Kluwer Busines, Warszawa 2009
6.Robbins S.: Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: