Statystyka z demografią 9.2-A-SzD
Problematyka wykładu obejmuje zagadnienia dotyczące demografii jako nauki o rozwoju i rozmieszczeniu ludności (podstawowe definicje), źródeł danych statystycznych, podstawowych metod analizy demograficznej.
Ćwiczenia polegają na obliczaniu współczynników demograficznych (urodzeń, małżeństw, zgonów, przyrostu naturalnego) oraz analizie uzyskanych wyników. Analiza i interpretacja danych statystycznych dotyczących wybranych zjawisk ludnościowych w czasie i przestrzeni kończąca się omówieniem trendów danego zjawiska na badanym obszarze w określonym przedziale czasowym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W07 Zna podstawy nauk pomocniczych dla administracji (np.ekonomii, logiki, statystyki , demografii) ,zna etykę zawodu pracowników organów administracji publicznej K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w administracji publicznej , rozumie jej źródła oraz zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych , posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla absolwenta administracji w zakresie dziedzin uzupełniających , w tym filozofii, psychologii, socjologii, negocjacji, technik informatycznych. K_W03 Zna i rozumie zależności między dziedzinami, działami administracji a innymi naukami na poziomie umożliwiającą interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki jak i posiada wiedzę na temat szeroko postrzeganych zjawisk i zagadnień związanych z funkcjonowaniem administracji , jej prawnych, organizacyjnych i strukturalnych podstaw
Umiejętności: K_U02 samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów
Kompetencje: K_K01 ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności , rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa polegająca na obliczeniu zadanego współczynnika (urodzeń, zgonów, małżeństw, przyrostu naturalnego), dokonaniu analizy otrzymanych wyników w czasie i przestrzeni,
zinterpretowaniu otrzymanych wyników oraz sformułowaniu wniosków.
Kryteria oceniania: ocena bardzo dobra - prawidłowo wykonane obliczenia, przedstawienie w formie graficznej otrzymanych wyników, omówienie trendu danego procesu i sformułowanie własnych wniosków. Ocena dobra - prawidłowo wykonane obliczenia, przedstawienie w formie graficznej oraz omówienie trendu badanego procesu ludnościowego. Ocena dostateczna - prawidłowo wykonane obliczenia, przedstawienie w formie graficznej otrzymanych wyników.
Literatura
M. Okólski, Demografia, Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Warszawa 2005
M. Cieślak, Demografia. Metody analizy i prognozowania, Warszawa 1990
Z. Zdrojewski, Podstawy Demografii, Koszalin 1995,
Z. Holzer, Demografia, Warszawa 1999
M. Mitręga, Demografia społeczna, Katowice 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: