Warsztaty z zarządzania kryzysowego 9.2-BW-II-WZK
1. Źródła prawa kryzysowego
2. Podmioty sprawujące zarządzanie kryzysowe na poziomie krajowym, wojewódzkim,powiatowym, gminnym i ich zadania.
3. Zadania z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
4. Fazy zarządzania kryzysowego.
5. Zarządzanie kryzysowe a zagrożenie terrorystyczne
6. Plany reagowania kryzysowego – elementy składowe planów – zasady opracowywania planów .
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę w zakresie podstaw współczesnych systemów bezpieczeństwa oraz głównych dziedzin zastosowań praktycznych i perspektywicznych tendencji rozwojowych.
bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w skali globalnej, regionalnej, narodowej i lokalnej oraz związane z nimi tryby postępowania. Zna strukturę i metodologię opra-cowywania Standardowych Procedur Operacyjnych w zakresie zarządzania kompetencyjnych i rodzajów zagrożeń. Zna kryteria służące ustalaniu, jakie sytuacje są sytuacjami kryzysowymi, oraz określaniu zakresu potrzebnej pomocy, z uwzględnieniem skali katastrofy oraz sytuacji danych krajów i regionów. Zna unijny mechanizm ochrony ludności, który obejmuje pełny cykl związany z katastrofą od zapobiegania
i przygotowania do reagowania.
Posiada wiedzę z zakresu zasad funkcjonowania różnorodnych podmiotów bezpieczeństwa (służb mundurowych, centrów zarządzania kryzysowego, organów administracji państwowej i samorządowej, itp.).
Umiejętności:
Efekt kształcenia (student, który zaliczył przedmiot, potrafi)
Korzysta w pracy zawodowej z procedur związanych z zarządzaniem kryzysowym i procesem decyzyjnym realizowanym przez organy kierowania bezpieczeństwem.
Wykorzystuje w pracy zawodowej i w życiu codziennym ogólną wiedzę z zakresu nauk społecznych poszerzoną o elementy wiedzy interdyscyplinarnej, zachowując się przy tym zgodnie z przyjętymi normami i zasadami etycznymi.
Wykorzystuje posiadaną wiedzę z zakresu nauk społecznych w procesie kompetentnego i zgodnego z zasadami etyki kierowania zespołami ludzkimi. Potrafi przeprowadzić analizę zjawisk rzeczywistych i opracować skuteczną procedurę przeciwdziałania.
Rozwiązuje złożone problemy zawodowe z zakresu bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego, w sytuacjach niestandardowych, na podstawie uzyskanych i często niekompletnych informacji. Potrafi przedstawić warianty rozwiązań analizowanych problemów.
Posługując się narzędziami zarządzania ryzykiem analizuje sytuacje ryzykowne, stosuje właściwe metody. Potrafi budować modele zagrożeń z wykorzystaniem metod statystycznych i wielokryterialnych analiz porównawczych. Podchodzi krytycznie do wyników uzyskanych w trakcie przeprowadzanych analiz. Wykazuje samodzielność w doborze metod modelowania.
Kompetencje społeczne (postawy):
Efekt kształcenia (student, który zaliczył przedmiot, potrafi)
Rozumie konieczność dalszego samokształcenia i stałego doskonalenia. Uznaje konieczność stosowania metod i modeli interdyscyplinarnych. Posiada umiejętność samodzielnego oceniania faktów i krytycznej analizy procesów zachodzących na arenie międzynarodowej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Swobodnie posługuje się językiem specjalistycznym i terminologią związaną z tema-tyką bezpieczeństwa, niezbędną do wykonywania zawodu. Posiada świadomość odpowiedzialności zawodowej związanej ze swoimi działaniami na rzecz społeczeństwa.
Wykorzystuje nabyte umiejętności do sprawnego komunikowania się. Potrafi skutecznie współdziałać w grupie, dzięki wykorzystaniu wiedzy z zakresu komunikowania się, negocjowania i motywowania. Identyfikuje się ze społecznością lokalną i poczuwa się do odpowiedzialności za jej bezpieczeństwo. Ma poczucie misji i odpowiedzialności za bezpieczeństwo w świetle ochrony praw człowieka. Komunikuje się z otoczeniem, przekonuje i negocjuje osiągnięcie wspólnego celu.
Dostrzega społeczne i ekonomiczne konsekwencje swoich działań, planuje i skutecznie realizuje projekty z różnych dziedzin, osiągając zamierzone przez siebie cele. Rozpoznaje mechanizmy działające w ramach współpracy międzynarodowej w sprawach karnych.
Kryteria oceniania
• wykład,
• ćwiczenia,
Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia na przykład:
• test jednokrotnego wyboru
• praca ćwiczeniowa
C. Podstawowe kryteria
Na ocene 3 51% -60% poprawnych odpowiedzi
Na ocene 3.5 61% -70% poprawnych odpowiedzi
Na ocene 4 71% -80% poprawnych odpowiedzi
Na ocene 4.5 81% -90% poprawnych odpowiedzi
Na ocene 5 91% -100% poprawnych odpowiedzi
Literatura
1. Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego 2013/2015
2. Dariusz Majchrzak Zarządzanie Kryzysowe wymiarze lokalnym organizacja, procedury, organy i instytucje Warszawa 2014
3. rcb.gov.pl
4. Witold Lidwa Narodowy System Zarządzania Kryzysowego w Polsce, Warszawa, 2014
5. Zarządzenie nr 105/11 Wojewody Opolskiego z dnia 5 lipca 2011r. w sprawie powołania Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
6. Plan operacyjny ochrony przed powodzią województwa opolskiego Opole styczeń 2014r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: