Obrona obligatoryjna w postępowaniu karnym 9.2-OgP
I. Pojęcie, istota i funkcje zasady prawa do obrony
1.1. Rys historyczny zasady prawa do obrony w prawie polskim
1.2. Charakter prawa do obrony
1.3. Konstytucyjny wymiar zasady prawa do obrony
1.4. Karnoprocesowy wymiar zasady prawa do obrony
II. Rodzaje obrony
2.1. Obrona sui generis na tle zasady prawa oraz funkcji obrony
2.2. Obrona materialna i formalna
2.3. Obrona czynna i bierna
2.4. Obrona z wyboru i z urzędu
2.5. Obrona obligatoryjna i fakultatywna
2.6. Pozostałe rodzaje obrony
III. Podstawy obrony obligatoryjnej
3.1. Obrona obligatoryjna osób, które nie ukończyły 18 roku życia
3.2. Obrona obligatoryjna głuchych, niemych lub niewidomych
3.3. Obrona obligatoryjna ze względu na stan zdrowia psychicznego tempore criminis
3.4. Obrona obligatoryjna ze względu na stan zdrowia psychicznego tempore procedendi
3.5. Niezbędny charakter obrony ze względu na okoliczności utrudniające
obronę
3.6. Obrona obligatoryjna przed sądem okręgowym w pierwszej instancji
3.7. Inne podstawy obrony obligatoryjnej
IV. Status procesowy obrońcy obligatoryjnego
4.1. Adwokat i radca prawny w roli obrońcy w procesie karnym
4.2. Charakterystyka stosunku obrończego
4.3. Legalność, dopuszczalność oraz skuteczność działań obrońcy
4.4. Sprzeczność interesów
4.5. Zakres umocowania obrońcy obligatoryjnego
V. Skutki naruszenia przepisów o obronie obligatoryjnej
5.1. Bezwzględne przesłanki odwoławcze
5.2. Względne przesłanki odwoławcze
VI. Koszty obrony obligatoryjnej
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W zaawansowanym stopniu student zna wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu administracji publicznej i gospodarczej.
K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych.
K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej.
K_W07 Zna podstawowe techniki legislacyjne.
K_W09 Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów.
K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.Wiedza:
K_W01 W zaawansowanym stopniu student zna wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu administracji publicznej i gospodarczej.
K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
K_W05 Wykazuje znajomość prawa administracyjnego, cywilnego, karnego i konstytucyjnego w stopniu wymaganym do rozwiązywania problemów administracyjno-prawnych.
K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej.
K_W07 Zna podstawowe techniki legislacyjne.
K_W09 Zna budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.
Umiejętności:
K_U01 Ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów.
K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: test jednokrotnego wyboru
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, dyskusje,
wykorzystanie e-learningu
1. Aktywne logowanie się i udział w zajęciach.
2. Udział w dyskusji, odpowiedź ustna na zadawane pytania.
3. Rozwiązanie testu jednokrotnego wyboru składającego się z 9 pytań w czasie 10 min., z czego za każde pytanie można uzyskać 1 punkt.
1-4 ndst
5 dst
6 +dst
7 db
8 + db
9 bdb
z1. Aktywne logowanie się i udział w zajęciach.
2. Udział w dyskusji, odpowiedź ustna na zadawane pytania.
3. Rozwiązanie testu jednokrotnego wyboru składającego się z 9 pytań w czasie 10 min., z czego za każde pytanie można uzyskać 1 punkt.
1-4 ndst
5 dst
6 +dst
7 db
8 + db
9 bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Stefański R. A., Obrona obligatoryjna w procesie karnym, Warszawa 2012
2) Wiliński P., Zasada prawa do obrony w polskim procesie karnym, Kraków 2006
3) Zagrodnik J. (red.) i in., Proces karny, Warszawa 2019
Literatura uzupełniająca:
1) Łyczywek R., Adwokat jako obrońca w polskim procesie karnym, Warszawa 1989
2) Skorupka J. (red.) i in., Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2020
3) Kruszyński P., Stanowisko prawne obrońcy w procesie karnym, Białystok 1991
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: