Wprowadzenie do studiowania 9.2-WDS
Wykład połączony z rozwiązywaniem kazusów a także przygotowanie przez studentów zagadnień związanych z funkcjonowaniem Uczelni.
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z organizacją Uczelni i jej pozycją prawną na tle organów władzy państwowej, publicznej. Określenie jej statusu prawnego i pozycji oraz zadań jej organów. Wskazanie praw i obowiązków studentów, a także ich pozycji prawnej jako stron stosunku nawiązanego z Uczelnią.Tym samym określenie jej organów kontroli i nadzoru a także legitymacji prawnej zaskarżania do sądu administracyjnego indywidualnych decyzji.
Studenta nabywa:
Umiejętność czytania aktów powszechnie obowiązujących i aktów praw wewnętrznego na podstawie analizy: ustawy z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 85, ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 374, zwana dalej: PSWiN). a także statutu i regulaminu UO
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.
K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W03 Student w pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu kontynuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej.
K_W05 Student zna różne rodzaje wykładni, posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla prawnika, w zakresie ekonomii, politologii, filozofii i socjologii.
K_W07 Student zna etykę zawodu prawnika ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku przestrzegania zasad zachowania tajemnicy zawodowej.
K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa.
K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach.
K_W10 Student zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów prawnych wewnętrznych i zewnętrznych.
Umiejętności:
K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U03 Student praktycznie wykorzystuje wiedzę w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej i dziedzin pokrewnych.
K_U07 Student ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów i ich subsumpcji
K_U09 Student formułuje postulaty rozwiązań prawnych de lege lata i de lege ferenda.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne: rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Odpowiedzi na pytania i aktywność studenta oraz umiejętność rozwiązania kazusów, przejrzystość wypowiedzi, logiczność rozumowania, prawidłowość zastosowanej normy prawnej punktowane w skali od 2 – 5
Literatura
H. Izdebski, J.M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym, Komentarz, Warszawa, 2013,
J. Teichman, Etyka społeczna. Podręcznik dla studentów, Warszawa 2002, Z. Czarnik, Z. Niewiadomski, J. Posłuszny, J. Stalmasiak (red.) Studia prawa administracyjnego i nauki administracji, Księga jubileuszowa dedykowana Prof. zw. dr hab. Janowi Szreniawskiemu, Przemyśl-Rzeszów 2011, B. Janusz-Pohl, O modelu postępowania dyscyplinarnego w sprawach studenckich, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 2013, z. 2,
J. Boć (red.) Prawo administracyjne, Wrocław, 2010
Izdebski Hubert, Zieliński Jan Michał
Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz
Woźnicki Jerzy (red.), Degtyarova Iryna, Dokowicz Marcin, Hulicka Maria, Jędrzejewski Tomasz, Mrozowska Anna, Wojciechowski Paweł
Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: