Kultury prawne 9.4.Z-A-KP
Funkcją przedmiotu jest integrowanie wyników wielu nauk pozaprawnych, jak zwłaszcza antropologia, religioznawstwo, etyka, filozofia, historia prawa. Zintegrowane wyniki badań tych nauk nad prawem ułatwiają głębsze kulturowo wyjaśnienie genezy, treści i funkcji prawa.
Przedmiot ma za zadanie przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu dziesięciu podstawowych kultur prawnych świata (prawa stanowionego, common law, judaizmu, islamu, chrześcijaństwa, prawa europejskiego, hinduizmu, buddyzmu, konfucjanizmu i animizmu). Oprócz wartości poznawczych, rozszerzających horyzonty wiedzy prawniczej słuchaczy, przyczynia się on do wytworzenia atmosfery tolerancji wobec dorobku naukowego i prawnego pozaeuropejskich kręgów kulturowych.
Wyrobienie opartego na realizmie poglądu na dorobek obcych nam kulturowo ludów i narodów. Wzrastająca mobilność ludzi w skali globalnej łączy się z pilną potrzebą poznawania kultur prawnych świata. Wzmacniana ona jest szybko rozwijającymi się procesami międzynarodowego obrotu prawnego i unifikacji prawa w skali regionalnej, kontynentalnej i globalnej. Studenci uczą się postrzegać prawa jako wielowymiarowego fenomenu kulturowego- nauczany przedmiot integruje w spójną jedność teoretyczne, praktyczne, duchowe i materialne elementy prawa.
Treści programowe
A. Problematyka wykładu
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z następującym zakresem materiału:
- ogólna charakterystyka kultury;
- charakterystyka kultury prawnej;
- kultura prawa stanowionego;
- kultura common law;
- kultura prawna judaizmu;
- kultura prawna chrześcijaństwa;
- kultura prawa europejskiego;
-kultura prawna islamu;
-kultura prawna hinduizmu;
-kultura prawna buddyzmu;
- kultura prawna konfucjanizmu;
-kultura prawna animizmu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna historię ewolucji ustrojów państwowych, instytucji prawa i jego źródeł, w tym prawa międzynarodowego i UE.
Umiejętności
Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
Kompetencje społeczne (postawy)
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności , rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Kryteria oceniania
Zaliczenie - pisemny lub ustny sprawdzian wiadomości.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wykaz literatury
Literatura podstawowa:
1. J. Bańka, Filozofia cywilizacji, t. I- III, Katowice 1986-1991;
2. B. Nawroczyński, Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków 1947;
3. M. Maeterlink, Śmierć, Warszawa 1993;
4. K. Jaspers, Autorytety. Sokrates, Budda, Konfucjusz, Jezus, Warszawa 2000;
5. E. Kuźma, Mit Orientu i kultury Zachodu w literaturze XIX i XX wieku, Szczecin 1980;
6. R. Tokarczyk, Współczesne kultury prawne, Zakamycze 2005.
13. Literatura uzupełniająca:
1. B. Olszewska- Dyoniziak, Społeczeństwo i kultura, Kraków 1994;
2. Z. Bauman, Prawodawcy i tłumacze, Warszawa 1998;
3. J. Baszkiewicz, Wolność, równość, własność, Warszawa 1981;
4. W. Lang, J. Wróblewski, Współczesna filozofia i teoria prawa w USA, Warszawa 1986;
5. L. Cohn- Sherbok, Historia cywilizacji żydowskiej, Warszawa 1999;
6. K. Armstrong, Historia Boga. 4000 lat dziejów Boga w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie, Warszawa 1995;
7. M. Ahlt, Prawo europejskie, Warszawa 1995;
8. M. M. Ali, Islam. Religia ludzkości, Warszawa 1990;
9. H. Ellinger, Hinduizm, Kraków 1997;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: