Organizacja i zarządzanie w administracji publicznej 9.4.Z-A-OIZA
Problematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia: Organizacja jako system – modele i otoczenie organizacji; struktury organizacyjne – zasady budowy organizacji, rozpiętość i zasięg kierowania, rodzaje struktur organizacyjnych; funkcje zarządzania; kierowanie ludźmi w organizacjach – przywództwo, style kierowania; teorie motywacji, kierowanie konfliktami w organizacjach; kultura organizacyjna
Problematyka ćwiczeń: Rozwój nauki o organizacji i zarządzaniu, problemy zarządzania i ich rozwiązywanie, zarządzanie zmianami w organizacjach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w administracji publicznej , rozumie jej źródła oraz zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych , posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla absolwenta administracji w zakresie dziedzin uzupełniających , w tym filozofii, psychologii, socjologii, negocjacji, technik informatycznych, K_W03 Zna i rozumie zależności między dziedzinami, działami administracji a innymi naukami na poziomie umożliwiającą interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki jak i posiada wiedzę na temat szeroko postrzeganych zjawisk i zagadnień związanych z funkcjonowaniem administracji , jej prawnych, organizacyjnych i strukturalnych podstaw, K_W07 Zna podstawy nauk pomocniczych dla administracji (np.ekonomii, logiki, statystyki , demografii) ,zna etykę zawodu pracowników organów administracji publicznej
Umiejętności: K_U02 samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów,
Kompetencje: K_K01 ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności , rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K_K02 Zdolność do działania w zespole i do kierowania nim( ze szczególnym uwzględnieniem niewielkich zespołów ludzkich )
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa (kolokwium) na ocenę obejmująca tematykę omawianą na ćwiczeniach. Pod uwagę brana jest także aktywność studenta na ćwiczeniach. Egzamin pisemny obejmujący tematykę omawianą na wykładzie (5 pytań). Kryteria oceniania – ocenę dostateczną otrzymuje student, który poprawnie i kompletnie odpowiedział na trzy pytania (ocena może być podniesiona o połowę, jeżeli student udzieli poprawnej, ale niepełnej odpowiedzi na pozostałe pytania). Poprawne i kompletne udzielenie odpowiedzi na cztery pytania – ocena dobra (ocena może być podniesiona o połowę, jeżeli student udzieli poprawnej, ale niepełnej odpowiedzi na pozostałe pytanie), poprawne i kompletne udzielenie odpowiedzi na pięć pytań – ocena bdb. Ocena ndst - odpowiedź na mniej niż trzy pytania.
Literatura
S. Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Opole 2004 (i nowsze wydania )
S.P. Robbins, Zachowanie w organizacji, Warszawa, 2004.
R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN Warszawa 1996 (i nowsze wydania)
J. Stoner, Ch. Wankel: Kierowanie, Warszawa 1996 (i nowsze wydania).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: