Negocjacje kryzysowe 9.4.Z-BW-II-NK
Definicja kryzysu psychologicznego, funkcjonowanie człowieka w kryzysie, procesy psychologiczne w sytuacjach kryzysowych;
Komunikacja werbalne i niewerbalna w sytuacjach kryzysowych, nawiązanie komunikacji ze sprawcą w wybranych sytuacjach krytycznych;
Podstawowe zagadnienia z zakresu interwencji kryzysowej;
Typologia sprawców danego incydentu;
Specyfika środowiska więziennego
Negocjacje kryzysowe – negocjacje policyjne, negocjacje w więzieniu, negocjacje kryzysowe związane z porwaniem zakładników, negocjacje w sytuacji zagrożenia związane z samobójstwem.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań.
K_W03 W pogłębionym stopniu cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.
K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości.
K_W05 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o normach regulujących zagadnienia związane z funkcjonowaniem aparatu bezpieczeństwa wewnętrznego.
K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ i ryzyko zjawisk społecznych i gospodarczych na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności.
K_W07 Ma pogłębioną znajomość zagadnień związanych ze zjawiskiem terroryzmu, przestępczości i stanów nadzwyczajnych.
Umiejętności:
K_U02 Posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania, wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U03 Złożone, praktyczne wykorzystywanie nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowaniu hipotez oraz zapobieganiu zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej oraz dziedzin pokrewnych.
K_U05 Rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej.
K_U07 Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia.
K_U08 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych też, poglądów, sugestii, wątpliwości.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonania o potrzebie ciągłego dokształcania się rozwoju zawodowego, wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia
K_K02 Posiada zdolność do działania w zespole, współdziałania i kooperacji zdolność do kierowania zespołami ludzkimi.
K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K05 Ma pogłębioną zdolność do dostrzegania i formułowania problemów merytorycznych, etycznych, społecznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, zdolność do występowania w imieniu i na rzecz podmiotów publicznych, osób trzecich.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: ustna, praca semestralna
Metody dydaktyczne: symulacje działań, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną, projekty studenckie
Ćwiczenia:
Student przygotowuje prezentację multimedialną z analizą i omówieniem danego zagadnienia, uczestniczy w symulacjach.
Wykład interakcyjny, dyskusja, ustne odpowiedzi.
Literatura
A. Aksamitowski, M. Cupryjak, A. Buchalski, Negocjacje w sytuacjach kryzysowych, Szczecin 2018
R. Poklek, M. Chojnacka, Negocjacje policyjne i więzienne, Difin, Warszawa 2017
M. Netczuk-Gwoździewicz, Negocjacje w sytuacjach kryzysowych, WSzSL im. Gen. Tadeusza Kościószki, Wrocław 2014
E. M. Cenker, Negocjacje jako forma komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania, Poznań 2011
Internet:
D. Piotrowicz, Negocjacje kryzysowe i policyjne. Wybrane zagadnienia psychologiczne i kryminologiczne, wydanie nakładem własnym autora, Warszawa 2010
J. Stawnicka (red.), Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, Katowice 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: