Metody pozyskiwania danych i ich analiza 9.4.Z-BW-MZD
1. Wprowadzenie do procesu badań empirycznych
• plany badawcze;
• metody badawcze.
2. Zbieranie danych
• metody obserwacyjne;
• badania sondażowe;
• kwestionariusze.
3. Pomiar w naukach społecznych
• skale pomiarowe;
• poziom nominalny;
• poziom porządkowy;
• poziom interwałowy;
• poziom stosunkowy.
4. Metody doboru próby
• metody nielosowe doboru próby z populacji;
• metody losowe doboru próby z populacji.
5. Błąd pomiaru
• błędy podstawowych działań arytmetycznych;
• błąd pomiaru społecznego;
• trafność i rzetelność.
6. Szeregi statystyczne
• miary statystyczne;
• miary tendencji centralnej;
• miary pozycyjne.
7. Badania sondażowe
• konstruowanie kwestionariusza;
• dobór respondentów;
• wywiady.
8. Wybrane narzędzia komputerowe wspomagające proces analizy danych i ich zobrazowania.
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w bezpieczeństwie wewnętrznym, rozumie jej źródła oraz zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych , posiada podstawową wiedzę, w stopniu koniecznym dla absolwenta bezpieczeństwa wewnętrznego w zakresie dziedzin uzupełniających , w tym filozofii, psychologii, socjologii, negocjacji, technik informatycznych.
K_W06 Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin i dyscyplin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące.
Umiejętności:
K_U06 Posiada umiejętność spójnego, logicznego, merytorycznego dokonywania wypowiedzi w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego z wykorzystaniem wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki.
K_U08 Posiada umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk w kontekście realizacji zadań z szeroko postrzeganej dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu administracji bezpieczeństwa i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia wykładu: test wielokrotnego wyboru
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: test wielokrotnego wyboru
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, wykorzystanie e-learningu
Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie oceny uzyskanej z testu końcowego obejmującego materiał zawarty w ramach wykładu. Warunkiem koniecznym zaliczenia materiału wykładowego jest uzyskanie pozytywnej oceny z warsztatu. Zaliczenie warsztatu odbywa się na podstawie ocen uzyskanych w ramach trzech „wejściówek” (krótkie testy wielokrotnego wyboru sprawdzające stopień przygotowania do kolejnych zajęć) wskazanych na początku semestru oraz na podstawie aktywności studentów na zajęciach. Za każdą „wejściówkę” można otrzymać maksymalnie 25 pkt., za aktywność również 25 pkt. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.
Sumaryczna
liczba punktów Ocena
91 ÷100 5,0 (bdb)
81 ÷ 90 4,5 (db+)
71 ÷ 80 4,0 (db)
61 ÷70 3,5 (dst+)
51 ÷60 3,0 (dst)
0 ÷ 50 2,0 (ndst)
Literatura
1. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
2. Babbie E., Struktura nauki. Zagadnienia logiki wyjaśnień naukowych, PWN, Warszawa 2003.
3. Kmita J., Wykłady z logiki i metodologii nauk, PWN, Warszawa 1977.
4. Silverman D., Prowadzenie badan jakościowych, PWN, Warszawa 200.
5. Sztompka P., Teoria i wyjaśnienie. Z metodologicznych problemów socjologii, PWN, Warszawa 1973.
6. Wójcicki R., Wykłady z metodologii nauk, PWN, Warszawa 1982.
7. Sobczyk, Statystyka, PWN, Warszawa 2005.
8. Józwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1997.
9. Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków 2002.
10. Ostasiewicz W. (red.), Statystyczne metody analizy danych, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1998.
11. Paradysz J., Statystyka w przykładach i zadaniach, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 1996.
12. Kassyk-Rokicka H., Statystyka nie jest trudna. Mierniki statystyczne, PWE, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: