Współczesne doktryny polityczno-prawne 9.4.Z-WDPP
A. PROBLEMATYKA WYKŁADU:
1.Wprowadzenie do przedmiotu - podstawowe kategorie pojęciowe (człowiek, obywatel, społeczeństwo, naród, gospodarka, państwo, ustrój polityczny) i ich znaczenie we współczesnym dyskursie prawnym i politycznym;
2.Rola szkoły prawa natury XVII wieku w nowożytnym i współczesnym rozumieniu umowy społecznej, państwa i prawa;
3.Teorie suwerenności, podziału władzy i ustrojów politycznych doby oświecenia i ich współczesna doniosłość;
4. Społeczeństwo obywatelskie i demoliberalizm-korzenie i ich aktualność;
5. Źródła i założenia socjaldemokracji oraz socjalizmu państwowego;
6.Wpływ nauki społecznej Kościoła na koncepcję jednostki-osoby, solidaryzmu społecznego, dobra wspólnego i pomocniczości państwa, etyki w biznesie;
7. Pozytywizm prawniczy wobec ius naturalizmu.
B. PROBLEMATYKA ĆWICZEŃ:
1.Rozwiązania ustrojowe, prawne i ekonomiczne w ujęciu socjalizmu naukowego i utopijnego- ich współczesny oddźwięk;
2.Anarchizm i syndykalizm wobec omnipotencji państwa;
3.Państwo i prawo w doktrynie totalitarnej;
4.Pojęcie, założenia i przykłady państwa autorytarnego;
5.Myśli konserwatywna o jednostce, państwie, prawie i ekonomii oraz jej współczesny wymiar;
6.Liberalne i neoliberalne koncepcje o państwie, prawie, ekonomii i etyce (XIX- i XX-wieczne);
7."Spór o kształt niepodległej" w polskiej myśli polityczno-prawnej przeł. XIX/XX w.
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.
K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania administracji publicznej.
Umiejętności:
K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U07 Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.
K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia wykładu: ustna
Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, debata oxfordzka
Egzamin: trzy pytania otwarte z zakresu obowiązujących przedmiotowych zagadnień.
Skala ocen-0-40%-2,0; 41-60%-3,0; 61-70%-3,5; 71-80%-4,0; 81-90%-4,5; 91-100%-5,0.
Zaliczenie ćwiczeń: udział w debacie oxfordzkiej w roli obrońcy oraz oponenta lub multimedialna prezentacja zawierająca rozwiązanie problemu wskazanego tematu badawczego
Literatura
A. Literatura podstawowa:
1. K. Chojnicka, Olszewski H., Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 2004
2.Doktryny polityczne XIX i XX wieku, red. K. Chojnicka, W. Kozub - Ciembroniewicz, Kraków 2000
3.A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie, Warszawa 2007
B. Literatura uzupełniająca:
1. J. Baszkiewicz, F. Ryszka, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 1969
2. R. Tokarczyk Współczesne doktryny polityczne, Lublin 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: