Komunikacja społeczna w biurze i kancelarii 9.5-BO-III-KSB
Komunikowanie a komunikowanie się, definicja komunikacji społecznej;
Determinanty komunikacji społecznej, zasady komunikacji społecznej;
Wybrane systemy komunikowania społecznego
Umiejętności przekazu i odbioru komunikatu
Etapy komunikacji
Bariery komunikacyjne
Porozumiewanie się w różnych sytuacjach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi klienta w biurze lub kancelarii
Aktywne słuchanie, techniki prawidłowej komunikacji
Kompetencje komunikacyjne
Rodzaje komunikatów
Asertywne zachowanie
Typy komunikacji
a) komunikowanie informacyjne;
b) komunikowanie perswazyjne
Umiejętności interpersonalne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.
K_W06 Zna i rozumie podstawowe zasady funkcjonowania sektora prywatnego.
Umiejętności:
K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.
K_U03 Potrafi planować i organizować pracę - indywidualną oraz w zespole.
K_U04 Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
K_U06 Potrafi dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno--komunikacyjne (ICT).
K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych.
K_K02 Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.
K_K03 Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa, administracji i nauk pokrewnych.
K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K06 Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Forma zaliczenia zajęć praktycznych: test jednokrotnego wyboru
Metody dydaktyczne: symulacje działań, wykład z prezentacją multimedialną
Test jednokrotnego wyboru, uzyskanie oceny pozytywnej wymaga uzyskania 50% przewidzianych punktów.
100% - 90% możliwych punktów ocena bardzo dobra
90% - 80% możliwych punktów ocena dobry plus
66% - 80% możliwych punktów ocena dobra
60%- 65% dostateczny plus
50%- 60% możliwych punktów ocena dostateczny
Literatura
E. Marciniak, Komunikacja społeczna, Warszawa 2014
A. Pease, B. Pease, Mowa ciała, Poznań 2019
M. Emmons, R. Alberti, Asertywność, Gdańsk 2018
P. Znyk, Od komunikacji do manipulacji, Kežmarok 2008
D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Poznań 2007
D. Goleman, Inteligencja społeczna, Poznań 2007
M. McKay, M. Davis, P. Finning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2005
E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Sopot 2003
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999
K. Bocheńska-Włostokowska, Akademia umiejętności interpersonalnych 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009
D. Dwyer, Bliskie relacje interpersonalne, Gdańsk 2005
D. J. Liberman Dawid J., Sztuka rozwiązywania konfliktów. Jak porozumieć się w każdej sytuacji, Gdańsk 2005
M. Montana Czarnowska, Przyjazne porozumiewanie się. Gdańsk 2004
Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Kraków-Kluczbork 2000
J. Detz, Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić, Gdańsk 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: