Badania naukowe 9.6-A-II-BdN
1. Podstawowe informacje o prowadzeniu badań naukowych
2. Typologia prac badawczych
3. Wybór problemu badawczego do analizy
4. Analiza kwestii etycznych związanych z wybranym problemem
5. Wybór metody lub metod badawczych
6. Przygotowanie przeglądu literatury (klasycznego lub systematycznego)
7. Przygotowanie projektu badań lub konspektu pracy badawczej
8. Przeprowadzenie badań i prezentacja wyników w formie prezentacji ustnej, artykułu lub plakatu.
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 W pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań.
K_W02 W pogłębionym stopniu zna charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.
K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości.
K_W05 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o normach regulujących zagadnienia związane z pozycją prawną obywateli oraz pracowników administracji publicznej ich postaw i uwarunkowań funkcjonalnych.
K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności.
K_W07 Ma pogłębioną znajomość zagadnień związanych z instytucjami i organami administracji publicznej oraz rozumie współzależności zachodzące między nimi, stosowane procedury, techniki, systemy operacyjne, ma poszerzoną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.
K_W09 Zna szczegółową budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.
Umiejętności
K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.
K_U02 Posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania, wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.
K_U03 Posiada umiejętność złożonego, praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom
występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej oraz dziedzin pokrewnych
K_U04 Samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, stadiami praktycznego przypadku.
K_U06 Posiada umiejętność spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno- praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki.
K_U08 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości.
K_U09 Posiada rozszerzoną umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk w kontekście realizacji zadań z szeroko postrzeganej dziedziny administracji publicznej.
K_U10 Posługuje się złożoną i rozbudowaną wiedzą w celu analizowania, interpretowania i projektowania złożonych strategii działań odnoszących się do problematyki związanej z funkcjonowaniem organów administracji, generowania rozwiązań problemów, prognozowania ich przebiegu, rozwiązania, przewidywania skutków planowanych i podejmowanych działań.
K_U11 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się.
Kompetencje społeczne:
K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
K_K03 Ma gotowość do podejmowania nowych wyzwań zawodowych, pogłębionego wykazywania aktywności, trudu, wytrwałości w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w dziedzinie administracji publicznej, wykazywania odpowiedzialności przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa.
K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
K_K05 Ma pogłębioną zdolność do dostrzegania i formułowania problemów merytorycznych, etycznych, społecznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, zdolność do występowania w imieniu i na rzecz podmiotów publicznych, osób trzecich.
K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno- prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną
Metody dydaktyczne: dyskusje, projekty studenckie
Merytoryczna jakość pracy zaliczeniowej (40%), formalna poprawność pracy (40%), terminowość realizacji zadań (20%)
Literatura
Literatura podstawowa
Stelmach, Jerzy, Brożek Bartosz, Metody prawnicze : logika, analiza, argumentacja,
hermeneutyka, Wolters Kluwer 2006
Nowak, Stefan, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN,
2010
Literatura uzupełniająca
Hancke, Bob, Intelligent Research Design : A Guide for Beginning Researchers in the
Social Sciences, Oxford University Press 2009, 143 p.
Gilbert, Nigel, From Postgraduate to Social Scientist : A Guide to Key Skills, SAGE
2006, 226 p.
Ibbetson, David, ' Historical Research in Law', in Mark Tushnet, and Peter Cane
(eds), The Oxford Handbook of Legal Studies (2005; online edn, Oxford Academic,
18 Sept. 2012)
Cane, Peter, and Herbert M. Kritzer (eds), The Oxford Handbook of Empirical Legal
Research (2010; online edn, Oxford Academic, 18 Sept. 2012)
Literatura uzupełniająca dostępna jest online ze stron Biblioteki Głównej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: